Flynt er navnet på en helt ny elektrisk kassevogn (med digital, scalérbar platform) , som netop er blevet præsenteret.
Varebilen er udviklet i Europa af et europæisk selskab, men produceres i Kina – til Europa.
Bilen vil være klar til markedsføring i Europa i 2026, men allerede her til sommer vil man påbegynde europæiske test og flådeforsøg.
Hovedkontor i Holland
Flynt-ledelsen, der har hovedsæde i Holland, tænker utraditionelt – så i stedet for at eje fabrikker, fokuseres på produktstrategi, kundeoplevelse og et salgs- og service system i Europa.
Så al forskning og produktion sker i samarbejde med etablerede samarbejds-partnere bl.a. kinesiske MiracoMotor, et selskab i GAC gruppen, som er én af Kinas store elbils-producenter – bl.a. med mange års samarbejde i joint-venture produktion med Honda og Toyota.
På den måde kan man hurtigt udvikle nye omkostnings-effektive produkter.
Kinas ledende elbil-rolle
”Vi er ikke en bilproducent i traditionelt henseende. Vi har bygget en smartere og mere fleksibel varebil med fokus på kundernes behov,” fortæller Dr. Daniel Kirchert, som er grundlægger af Flynt.
At man har valgt at samarbejde med et produktionsselskab i Kina, hænger sammen med strategi – for Kina har de senere år opnået en ledende rolle i elbils-teknologi, er meldingen fra Flynt ledelsen.
Flynt-ledelsen har arbejdet tæt med potentielle flådeejere og chauffører i Europa.
Flynt har brugt 18 måneder i konstant dialog med logistik-kunder over hele Europa.
“Fokus er bl.a. på høj effektivitet, service, stor rækkevidde, hurtig opladning, connectivity, god plads i varerummet – og konkurrencedygtig TCO, Total Cost of Ownership. ,” siger Laura Peschke, marketingansvarlig – og med til at stifte Flynt.
–
Fakta Flynt varebil:
Rækkevidde: 500 km WLTP.
Effektivitet: 20 kWh/100 km WLTP (3,5 tons bil).
Opladning AC: 22 kW.
Opladning DC: 220 kW (30-80 pct på 20 min.)
Klar til: V2G og V2L.
Varerum: 8,7- 16,5 kubikmeter.
Nyttelast: 1.630 kg.
Træk: Mulighed for FWD, RWD og AWD.
System-arkitektur: 800 V.
Autonomy: Level 2 standard.