I 1957 blev den første Sambabus fra VW præsenteret – og er stadig legendarisk. En top-restaureret udgave kan koste over en million kroner, som det viste sig ved en auktion i USA for et par år siden.

Så meget koster en ny camper fra VW ikke – men måske tæt på, hvis man krydser nok ekstraudstyrsdetaljer af på bestillingslisten.

Dengang i 50’erne var et af de store marked USA – men T5 udgaver af VW sælges slet ikke ”over there” – forstå det, hvem der kan. Alligevel er der sat rekord i produktion af vore dages VW campere – bygget på basis af varebilen T5.

Ladelsen var med
Da rekorden blev nået for et par dage siden på den specielle camper fabrik i Hannover-forstaden Limmer, var en del af VW’s ledelse troppet op for at give de 150 medarbejdere et klap på skuldrene for deres indsats.

De 50.000 camper-udgaver af T5 modellen er bygget siden 2004. Siden har der været et facelift, som har givet Transporter et designmæssigt løft. I år alene er tallet
Komet op på 8.100 enheder allerede – en ny rekord.

Udover California udgaven er der også en basisudgave med navnet Comfortline – som navnemæssigt mest minder om en udstyrsvariant af en Golf. Den er mest beregnet til i begrænset omfang at overnatte i. Ud af de 50.000 enheder er kun 13.000 enheder da også basisudgaven.

Begynder som en varebil
Men – selv den mest luksusprægede California begynder sit ”liv” på samlebåndet på fabrikken i forstaden Hannover Stöcken, hvor selv den mest basale Transporter varebil også får lagt ”kølen,” som man ville sige på et skibsværft.

I Stöcken foregår det basale metal-arbejde, coting- og andet rustbeskyttelsearbejde og lakering – før turen går videre på lastbil til Limmer. Her bliver T5’eren uden tag i øvrigt så monteret med letvægts hæve-tag i aluminium samt de typiske camping-faciliteter med kompressorer til køleskab og koge-anordninger samt naturligvis køje-afsnittet.

Produktionen af California hører under VW erhvervskøretøjer (Nutzfahrzeuge) og deres specialafdeling, som også står for produktion af Multivan-udgaver og andre specialudgaver.

Alle specialmodeller
Det indbefatter biler til politiet, postvæsenet, taxi, handicap-biler og campere. Produktionsområdet er på 13,000 kvadratmeter – og så kommer de specialtrænede 150 medarbejdere, som nærmest bygget camper-bilerne i hånden.

Det kræver ikke kun normale bilbyggere – men også gas og vand-blikkenslagere samt elektrikere. Hvor det før kunne klares med et skift, er man nu oppe på to skift for at klare efterspørgslen.

Hvor T5’eren har nået de 50.000 enheder – længe inden en T6 er dukket op på spionfotos – nåede forgængeren T4 California kun 39.000 enheder og T3 kun 22.000 enheder.

Ny Transport T6 i 2015
En ny Transporter (T6 ?)  skulle dog efter alt at dømme – og hvad rygterne siger – dukke op til næste år.

Hvis nogen får lyst til at se camper-jubilæumsbilen, en lysegrå metallic Comfortline-udgave med 140 hk TDI motor og 7-trins DSG automatgearkasse – og BlueMotion maskine – kan den ses på årets Caravan Salon i Düsseldorf fra den 30. august til 7. september – selvfølgelig på VW Nutzfahtzeuge’s stand.

Leave A Reply