XC 90, Volvos nye luksus-SUV, har været længe undervejs – og fabrikken har langsomt løftet sløret for bilens avancerede teknologi.

Flere prototyper er lanceret for at fokusere på bilens kvaliteter – bl.a. en XC Coupé, som godt kan blive til virkelighed senere – for XC 90 er som forgængeren en SUV, og den nye udgave vises i oktober på Paris Motorshow.

Den store SUV har været populær i hele verden – og herhjemme har mange gennem årene købt den som gulplade-Van, der som bekendt halverer prisen på bilen, der prismæssigt nok befinder sig på den anden side af millionen på hvide plader.

Når det kniber med pladsen
Designet af den helt nye Volvo XC90 inkluderer en række innovative løsninger, der gør det let at parkere og manøvrere, f.eks. når det kniber med pladsen.

I IntelliSafe teknologierne indgår således en videreudvikling af Volvos halvautomatiske parkeringspilot, som nu også gør det muligt for bilen at bakke automatisk ind i en parkeringsbås, ligesom den kan foretage parallelparkering og forlade pladsen igen. På den store skærm i midterkonsollen kan XC90 endvidere vise et digitalt  billede af området rundt om bilen set oppefra.

”Adskillige rundspørger foretaget af forskningsinstitutter viser, at op til to tredjedele af interviewede bilister ikke bryder sig om at parkere, når pladsen er trang. Tilbehør såsom den videreudviklede halvautomatiske parkeringspilot og 360 grader Surround View funktionen gør den slags potentielt stressende manøvrering komfortabel, præcis og sikker,” siger Dr. Peter Mertens, seniorchef i Volvo Car Groups afdeling for forskning og udvikling.

Overtager rattet
Den videreudviklede Park Assist Pilot letter parkering både parallelt og i båse ved at overtage og betjene rattet, mens føreren skifter gear og styrer bilens hastighed.

Parkeringsmanøvren er baseret på information fra tolv ultrasoniske sensorer rundt om på bilen. Når føreren skal foretage en parallelparkering og aktiverer Park Assist Pilot, scanner sensorerne området langs siden af bilen for at finde en ledig parkeringsplads.

Når de opdager en parkeringsplads, der er mindst 1,2 gange bilens længde, får føreren det at vide via et lydsignal og en besked i instrumentpanelet. Ved parkering i bås skal pladsen være bilens bredde plus én meter. Displayet guider derefter føreren trinvis via tekst og billede i instrumentpanelet indtil bilen er parkeret.
?
Surround View
Den helt nye XC90 kan tilkøbes med med 360 grader Surround View, der giver føreren overblik over området rundt om bilen set oppefra i fugleperspektiv. Billedet kommer fra fire skjulte fiske-øje kameraer – ét i fronten, ét i hvert af dørspejlene og ét monteret over nummerpladen bagpå.

“360 grader Surround View er ekstremt nyttigt i situationer, hvor udsynet er hæmmet, f.eks. når man forlader en smal vej, hvor der holder biler parkeret langs siderne, eller når man bakker hen mod en trailer eller campingvogn. Systemet er også til hjælp, når man parkerer – eksempelvis når man skal være sikker på, at hele bilen kan være inden for båsen på en parkeringsplads” siger Peter Mertens.

De unikke IntelliSafe løsninger i den helt nye XC90 inkluderer også Cross Traffic Alert, som holder øje med området bag bilen, når man bakker ud fra en parkeringsplads. Med et lydsignal og en advarsel i skærmen i midterkonsollen advarer systemet om trafik, der nærmer sig op til 30 meter fra hver side.

Leave A Reply