Citroën er tættere på rødderne med den nye C4 Cactus Funky Van, som varebilsudgaven fortsat kaldes, med en helt ny næsten 2CV’sk affjedring.

Konkurrencen er hård i bilbranchen – men ikke hårdere end at gode nicheprodukter altid finder deres kunder.

Hos Citroëns moderselskab PSA i Paris har man for længst besluttet, at Citroën skal gøre kunderne bløde i knæene – med en blødt afstemt  affjedring, der gør køreturen til en fornøjelse.

Le nouveau Cool

”Le nouveau Cool, c’est le confort! hedder det officielle slogan fra Citroën (Det nye ”cool” – det er komfort) – og her har designerne uden tvivl kikket i historiebøgerne og fundet vejen frem (eller: tilbage til fremtiden – for at citere en titel på en kendt amerikansk film).

Her har de fundet Citroën 2 CV, Citroën ID, Citroën AMI og Citroën GS – hvor komfort var en naturhed. Super-komfortable biler, hvor man ikke mærkede meget til de ringe franske vejbelægninger.

Den første C4 Cactus var da også komfortabel, men den opdaterede model endnu mere komfortabel – takket været en helt nyudviklet affjedring kaldet PHC eller Progressive Hydraclic Cushions.

Første gang i 1952

Den vækker minderne om samme fabriks hydropneumatic affjedring, som man introducerede første gang i 1952 i den forhjulstrukne Berline 11 model (lanceret i 1934).

Citroën brugte bl.a. phneumatic-systemet i deres kampagne for ID- og DS modellerne – med en ballon og en fisk i snor. Og kampagnen kunne egentlig benyttes igen i dag.

Når den nye Berlingo lander sidst på året og Vanudgaven efter nytår er der netop fokuseret på komforten – med en særlig blødt afstemt affjedring i forhold til søstermodellerne Peugeot Rifter/Partner og Opel Combo.

Absorberer huller i vejen

Den det nye PHC system virker fornemt – man mærker faktisk ikke så meget til de skarpkantede huller i vejene.

Men hvor den første C4 Cactus, der blev årets bil i Danmark i 2015, var endnu mere skrabet end den nye – og med store plast-beskyttelsesplader på siderne (Airbumps) – så er der skruet op for udstyret mens de store airbumps er reduceret til bitte små ”bumps” – der nok ikke giver samme sikkerhed ved skråparkering.

Den første C4 Cactus var en kæmpe succes herhjemme som gulpladebilen Funky Van, og den lå længe på en sjette plads over alle solgte gulpladebiler og varebiler – nyhedens interesse måske – for den nye udgave ligger langt nede på listen.

Succes’en vender nok tilbage

Bilen har fortsat et pænt stort varerum – men en ret høj indvendig læssekant. Trailervægten er beskedne 950 kg, i selv dieseludgaven, som virksomheder indtil nu har haft forkærlighed for.

25 Cactus C4 Funky Van blev der solgt i årets første seks måneder mod 143 enheder i samme periode i 2017. Det er lidt uforståeligt – for mange virksomheder er glade for bilen – netop fordi den er så komfortabel at køre langt i.

Måske hjælper det på salget, når ejerne af de første C4 Cactus Funky Van skal skifte de brugte modeller ud – for så er den nye model et godt bud på en ny. Især hvis der ikke er behov for en høj trailervægt.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk