Erhvervs-chauffører frygter den mørke tid og mørklagte cyklister og fodgængere – og efterhånden som det bliver mørkere tidligere og tidligere på denne tid af året, bliver der øget behov for at kunne se de svage trafikanter.
Det er ikke kun faren for højresvingsulykker, der er stigende – for det er generelt et spørgsmål om, at alle trafikanter kan passe på hinanden.
Men reflekser på tøjet er vigtigt.
Derfor uddeler dækfirmaet Michelin nu refleksveste til københavnske cyklister i uge 43 – i næste uge. Man vil sætte ekstra fokus på sikkerheden for de bløde trafikanter og derfor uddele refleksveste til cyklende københavnere.
Her får man vestene
Uddelingen af gule overtræksveste sker langs to af de mest trafikerede cykelstier i Danmark: Krydsene Dronning Louises Bro-Søtorvet og Gyldenløvsgade-Vester/Nørre Søgade.
Her vil ansatte fra Michelin i selskab med den velkendte Michelin-mand stå klar med cykelveste i skrigende farver fra kl. 15.00-18.00 onsdag d. 23. oktober og fra kl. 7.30-9.00 torsdag d. 24. oktober.
”Nogle vil sikkert spørge, hvad Michelins bildæk har med cyklister at gøre. Til det er svaret: En hel del. For sikkerheden for alle trafikanter er et helt centralt aspekt i Michelins arbejde – både, når vi udvikler vores bildæk, og når vi producerer cykeldæk, hvad mange faktisk ikke ved, at Michelin også gør, siger Lennart Lomaeus, miljøchef hos Michelin Nordic.
Partner i WHO kampagne
”Baggrunden for, at vi sætter fokus på det at blive set over for cyklister i København er, at Michelin er partner i WHO’s globale kampagne ”Decade of Action For Road Safety 2011-2020”, siger han.
Målet med WHO’s kampagne er at forebygge fem millioner trafikdrab rundt om i verden frem til 2020.
Sammenlignet med mange andre lande er cyklen en helt central del af det samlede transportbillede i Danmark.
Fakta: Cykeltrafik
Seneste tal fra DTU (Transportvaneundersøgelsen 2012) om cykeltrafikken i Danmark viser, at danskere i alderen 10-84 år i snit foretager 0,47 cykelture per dag. Her kører de 3,16 km for hver tur, svarende til 1,49 km om dagen i gennemsnit.
Cykelen står i dag for 16 pct. af al persontransport i Danmark. Det svarer til 3,6 pct. af transporten i kilometer. For erhvervsaktive og studerende i byer som København og Aarhus er tallene markant højere.
Eksempelvis tager 36 pct. af alle, der arbejder eller studerer i København, cyklen. Og 52 pct. af københavnerne, der arbejder eller studerer uden for kommunen, tager også cyklen.