Det er transportvirksomheden, der skal sikre, at chaufførerne er uddannet til at bruge lastbilens tachograf.

Virksomhederne skal derfor regelmæssigt kontrollere, at chaufførerne anvender tachografen korrekt – og hvis ikke det sker, vil der falde en straf. Det fremgår det af ændringer i bekendtgørelsen, som Trafik- og Byggestyrelsen netop har sendt i høring.

Ændringerne kommer, fordi forordningen om tachografer inden for vejtransport er blevet vedtaget i EU. Ændringerne skal træde i kraft fra 2. marts i år.

”Det har ikke tidligere været muligt at straffe virksomheder, der ikke har instrueret deres medarbejdere korrekt. Det har heller ikke tidligere stået klart, at man skal kontrollere, at chaufføren anvender tachografen korrekt, selvom virksomhederne hele tiden har været omfattet af bestemmelserne om objektivt ansvar i forbindelse med fejlbetjening af tachografen,” siger chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup.

Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen bliver det også strafbart at fremstille, distribuere, annoncere/sælge genstande, der er konstrueret/beregnet til manipulation af tachografer.

Der er høringsfrist nu på fredag.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk