50 kilometer kan den køre på strøm alene – den kommende Aircross Plug-in-hybrid SUV-model fra Citroën, så den vil være et godt bud på fremtidens distributionsbil – som alternativ til den succesfulde C4 Cactus ”Funky Van.”

Bilen, der om godt en uge har verdenspremiere på Shaghai Motorshow, er endnu en konceptbil – men hvis man tænker tilbage på C4 Cactus som konceptbil, var den det kun i relativt kort tid, før den kom til salg. Måske kommer der allerede en produktionsmodel af Aircross næste år. Bien skal markedsføres i hele verden.

Aircross er flot designet – bl.a. med vingedøre som bl.a. Opel Meriva (og Rolls-Royce). Det gør den super-anvendelig som Van  fordi man sikres en let adgang til varerummet.

Den anden i rækken
Aircross er den anden i rækken af innovative bilmodeller efter C4 Cactus med samme lyse kabine og moderne indretning – bl.a. med to 12 tommer HD-skærme, hvor den på en skinne ene kan flyttes og benyttes af passageren. En superløsning i distributions-øjemed. Tilmed er der både højtaler og mikrofon i hvert sæde.

Skærmene gemmer på alle nødvendige informationer – med masser af moderne grafik og farver. Bilen har standard internetadgang og alle kendte kommunikationssystemer er tilgængelige. Helt nyt er, at bilen ved hver fordør er forsynet md et web-cam, så man kan filme turen.

C4 Cactus har sine Airbumps på siderne – Aircross har sine Alloy Bumps – aluminiumsplader, som beskytter det nederste af bilen. De er udformet i alu-skum og ideen kommer fra motorsporten, hvor Citroën har fejrer årelange succeser. Bilen har desuden AirSigns under de bageste sideruder og AirCurtains (gardiner) i fronten, som fuldender designet og øger sikkerheden.

Fokus på komfort
Sæderne er som i Cactus store og velformede, som skal bidrage med optimal kørekomfort, som også er en af Citroëns hjørnestene. For at give sikrere kørsel er der også head-up display, hvor informationer projekteres op på forruden.

Teknisk er bilen forsynet med en THP-benzinmotor på 1,6 liter med en effekt på 218 hk og et moment på 275 Nm. Elmotoren, der er placeret ved bagakslen og har en effekt på 70 kW (95 hk) og et moment på 200 Nm. Litium-ion batterierne kan oplades på 3,5 timer via et 16A-stik. Hybrid-teknologien hjælper til at begrænse brændstofforbruget ved at kombinere de to motorer.

Har man travlt skabes der en boost effekt ved en kraftig acceleration, der trækker moment fra begge motorer. Det bliver til 313 hk. Accelerationen til 100 km/t opgives til 4,5 sekunder. Alligevel sikrer hybrid-teknologien et snit-forbrug på 58 km/t – og en CO2 udledning på kun 30 g/km.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk