Logistikvirksomheden Dachser’s planer med praktiske tests af emissionsfri drevteknologier til lastbiler går fremad.
Virksomheden planlægger at sætte to lastbiler med brændselsceller til brint, såkaldte FCEV-lastbiler (Fuel-Cell Electric Vehicle), i drift i Tyskland i 2023.
Fra midten af 2023 vil Dachser således indsætte en FCEV-lastbil af typen Bluepower 1938 fra firmaet Enginius i Bremen – et datterselskab af Faun Group – til leveringer i centrum af Hamborg. Den 19-tons Enginius Bluepower er baseret på Mercedes-Benz e-Econic, der netop er lanceret.
Dachser-koncept
Bluepower 1938 vil bidrage til Dachser-konceptet Emission-Free Delivery, hvis mål er ingen lokale emissioner, og som efter planen skal lanceres i Hamborg allerede i efteråret 2022.
Lastbilen har en tilladt totalvægt på 19 tons og kan transportere op til 18 paller gods i sin bokstrailer.
Dens anslåede rækkevidde på over 250 kilometer er ideel til levering til både i centrum af byer og i omegnen af byer – og den kan tillige regenerere energi ved bl.a. opbremsning.
Hyundai hos Dachser
Næste år vil tillige en 27-tons lastbil af typen Hyundai Xcient fra Dachser rulle ud på vejene omkring logistikselskabets store center ved Magdeburg i Tyskland.
Lastbilen vil blive brugt til regional distribution såvel som til fast natkørsel til Berlin.
Ifølge planen vil Dachser tage Hyundai Xcient brændselscelle-lastbilen i brug i Magdeburg i begyndelsen af 2023.
400 km rækkevidde
Køretøjet, der har en tilladt totalvægt på 27 tons og 18 pallepladser, byder på en rækkevidde på op til 400 kilometer, hvilket betyder, at det kan bruges i to-holdsdrift.
Mens FCEV-lastbilen kører regional distribution i Magdeburg-området om dagen, kører den om natten i fast rutekørsel til Dachsers afdeling ved Berlin-Schönefeld lufthavnen.
Til natkørsel udstyres køretøjet med en dobbeltakslet anhænger med veksellad.
Egen brint fyldestation
Når køretøjet bliver leveret, vil der være etableret fyldestationer, hvor lastbilerne kan tanke op med brint tæt på de to Dachser-afdelinger i henholdsvis Magdeburg og Berlin.
Dachsers kontraktpartner på Hyundai-projektet er H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg.
Salgsselskabet er en del af H2 Green Power & Logistics GmbH, der allerede har præsenteret logistikløsninger baseret på brintdrevne erhvervskøretøjer. Det skete i form af FCEV-lastbilen Hyundai Xcient på sit roadshow til 11 tyske byer i slutningen af 2021.
Stort potentiale
“Som led i et studie udført i samarbejde med Kempten University of Applied Sciences har vi allerede konstateret, at der er stort potentiale for brintlastbiler i Dachsers europæiske stykgodsnetværk,” fortæller Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) og medlem af direktionen hos Dachser.
Han ser frem til, at de første brintdrevne lastbiler tages i brug i Dachsers netværk.
”Det vil give Dachser mulighed for at samle værdifuld praktisk erfaring med disse lastbiler,” udtaler Hohm.
Hyundai Xcient har de seneste år med succes kørt med dagligvarer i Schweiz.