Man skal køre varebil I fremtiden, hvis man vil have en Combo med dieselmotor – for skal man fragte familien i en ny Combo, er der kun eludgavee at vælge.

Slut med turene sydpå med hele familien – med mindre man præcist har planlagt sin tur og plottet ind på kortet, hvor der skal lades op.

Man kan lade med 100 kW – men forvent mindre. Tests har vist 68 kW (bl.a. FDM) – men officielt kan man lade 80 pct. på 30 minutter med hurtiglader – og fem timer via wall boxen derhjemme.

Halv rækkevidde

Ganske vist er det officielle WLTP snittal oppe på 276 km, men da turen sydpå er en fuldt lastet bil og motorvejskørsel, så svinder rækkevidden betragteligt.

Der er ydermere dømt højre spor sammen med lastbilerne, for vælger man bilens max-fart på 135 km/t – så er der ikke langt imellem besøgene på ladestanderne. FDM testede en vinterdag med 110 km/t – og her var rækkevidden 145 km.

Men bilen er fin til by- og lokaltrafik i det daglige – med en ladestander i indkørslen eller jo jobbet – så kører de fleste familier nok ikke så lagt i dagligdagen, at en Combo e ikke er velegnet. Det er langturene, der skal planlægges.

Minus 100 km fra start

Tilbage til langturen – så må bilen laste 800 kg – og vælger man tillige en trailer, kan man højst vælge én på 750 kg – hvor man tidligere med en diesel kunne trække afsted med en 2,5 tons trailer.

Det er nu forbeholdt håndværkere og andre Van-kunder. Og en lastet trailer koster også ekstra strømforbrug.

Som tommelfingerregel forringes rækkevidden med 4-7 kilometer pr. 100 kg. læs – og det gælder jo også med traileren. Fuld last betyder således, at man fra start kan have ca. 100 km mindre rækkevidde.

Eco-mode uden varme

Man kan vælge imellem sport, normal og eco køremåde – hvor effekten så er 136-, 110- eller 80 hk.

Bilen starter altid i normal mode, og her har den afdæmpede præstationer. Det er sport, man når til 100 km/t på 11,7 sekunder og har topfarten på 135 km/t.

Vælges eco forsvinder en del af komforten, fordi varmeapparatet kobles fra for at spare strøm. Præstationer er md 80 hk også begrænsede.

Masser af plads

Storfamilien kan vælge en Elegance XL med syv sæder, men så er det så som så med pladsen til bagagen. Med fem sæder i brug er der 597 liter at gøre godt med.

Så er der også god plads på hjemturen at gøre holdt ved en grænsekiosk og fylde op med kontrabande – foruden den vin, man købte sydpå.

Som varebil kan man laste op mod 2.700 liter gods ind, men i varebilen er der kun én skydedør. I personbilen er der to.

Letkørt og komfortabel

Men man bliver glad bag rattet i det daglige – for bilen er letkørt og selvfølgelig helt støjfri. Derfor bliver man ikke træt i samme grad som med dieselstøj. Den 1-trins automatgearkasse er rar og smidig.

Man kan tillige vælge B-kontakten – så overføres strøm fra opbremsning – og man behøver nærmest ikke at bruge bremsepedalen. Det er rart i bytrafik.

I ren bykørsel er rækkevidden længere – fordi bilen samler strøm op med opbremsninger og ved kørsel i B-mode (regenerering).

Krænger en del

Men Combo er jo bygget over en varebil, så den er høj – og gør det let at komme ind og ud – men i sving krænger den en del. Så det er ikke en racerbil, men en ”people mover” – som mange også kalder en børnecontainer.

Det er ikke negativt ment – for det er en bil, hvor man sjældent kommer til kort, når der transporteret gods og pakker. Der er også tagræling, hvor man kan montere en tagboks, hvis der skal mere med på ferieturen.

I kabinen er der også masser af aflæggeplads – ligesom der er flere usb-stik. Bilen fås også med ekstra rum i loftet og med mulighed for at åbne bagruden separat for at lægge indkøbet ind. Til gengæld er der ikke handskerumslås.

Ikke adaptiv fartpilot

Bag læderrattet har man en bil med god sædekomfort endda med armlæn – hvor bagsæderne er mere til den hårde side – der er varme i rattet og forsæderne – og til venstre på rattet styres fartpiloten. Adaptiv fartpilot fås ikke.

Der er en skærm med en knap for at justere lyden – resten sker på skærmens sider eller via den trykfølsomme skærm direkte. Testbilen havde også 10 tommer skærm med navigation, Apple CarPlay, Android Auto.

På udstyrsfronten skal vi også nævne nødbremse, linjevogter, hill assist, glastag, tågeforlygter, 16 tommer aluminiumsfælge, LED kørelys, elektrisk p-bremse, bakke bag forsæder, foldbart passagersæde, to-zone klimaanlæg, 180 grader bakkamera og nøglefri start.

Spørgsmål om pris

Som personbil er prisen for topmodellen Elegance XL 370.000 kroner – mens basismodellen Edition koster 310.000 kroner.

Søstermodellen Peugeot Rifter har været tilbudt som Van – så man kunne få mere luksus end den normale varebil tilbød. Plus ruder bagest til bedre udsyn. De kan åbnes i personbilsudgaven – men skal fastgøres i Van-modellen.

Sparer kun momsen

Men som varebil er det alene momsen der spares, da der ikke er afgifter på elbiler under 500.000 kroner.

Prisen som Van er cirka 250.000-300.000 kroner plus moms – som en 2-personers ombygget Combo-e personbil. Bilen er dog ikke prissat.

Det er kun den fabriksbyggede Combo-e van uden ruder i varerummet – og med mindre isolering – og knap så lækkert indrettet.


Opel Combo-e Life Elegance XL:
Elmotor: 100 kW
Ydelse max: 136 hk.
Moment max: 260 Nm.
Batterikapacitet: 50 kWh
Rækkevidde WLTP: 264 km.
Max rækkevidde: 275 km.
Ladehastighed 11 kW (3 faser): 5 timer.
Ladehastighed hurtiglader: 100 kW – 0-80 pct.: 30 min.
Topfart: 135 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,7 sek.
Køreklar vægt: 1.947 kg.
Trailer med bremser: 750 kg.
Bagagerum/varerum: ca. 850/2.700 liter.
Pris personbil: 370.000 kr.
Basisudgave fra: 310.000 kr.
Pris Van 2 personer ca.: 300.000 kr. plus moms (ikke officielt).
Basisudgave Van fra: ca. 250.000 kr. plus moms (ikke officielt).

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk