En helt ny otte trins automat gearkasse kommer nu til den nye Iveco Daily – med tilnavnet Hi-Matic. Premieren sker på Transort 2015 i Herning. Desuden vises bilen i  en 7,2.t version med nyttelast op til 4,7 tons.

Vi har tidligere prøvet den nye Daily med det otte trins automatgear, som er udviklet sammen med ZF – med konverter (omformer). Gearkassen klarer et drejningsmoment på 470 Nm fra motoren.

Det er et automatgear-system, som skifter hurtigt, men også sikrer helt bløde skiftebevægelser.

Testet på Siciilien
Vi testede sidste sommer gearet på bjergveje på Sicilien – og på vores tur op ad bjerget mistede bilen ikke effekt i selv hårnålesving. Gearkassen skiftede bare lynhurtigt op og ned i gearene. Men Iveco understreger man, at det kun kan fås i en Iveco Daily med 2,3- eller 3-liters motor.

Daily Hi-Matic kan også testkøres på et udendørs areal i forbindelse med udstillingen i Herning.
Køretøjet har en fin brændstoføkonomi takket være valgmuligheden mellem ECO-mode og POWER-mode.

I Eco-mode sker gearskiftet smidigt ved lav omdrejningshastighed for at maksimere komforten og minimere brændstofforbruget, mens gearskiftet i Power-mode sker ved en højere hastighed med stor præcision, der giver enestående kørekomfort.

Passer godt til bykørsel
Den nye gearkasse med den selvtilpassende skiftestrategi passer godt  til den daglige kørsel, og den skifter smidigt til det rigtige gear på under 200 millisekunder.
    
Vedligeholdelses- og reparationsomkostningerne er reduceret med 10 pct. i forhold til den manuelle gearkasse. Køretøjet tilbydes med to slagvoluminer på 2,3 og 3,0 liter, effekt fra 126 til 205 HK og drejningsmoment fra 320 til 470 Nm, der matcher alle totalvægte. Motorerne er udviklet af Fiat Power Train, som også leverer de fleste af motorerne til Fiat Ducato.

Stadig 3,5 tons på krogen
Stort plus er, at bilen har en anhængerkapacitet op til 3.500 kg. Dertil kommer optimal gearskifte op ad bakke – takket være kombinationen med Hill Holder-systemet (som forhindrer køretøjet i at rulle baglæns ved igangsætning op ad bakke). Det er standard på den nye Daily.

Den nye Daily Hi-Matic produktfamilie har tre forskellige udstyrspakker: Urban, Regional og International.

Ny Daily Hi-Matic Urban er til kørsel i bytrafik – den har selvtilpassende skiftestrategi, som tilpasser betjeningslogikken ved at vælge mellem 20 forskellige skifteprogrammer.

To funktionsområder
Ny Daily Hi-Matic Regional  har to funktionsmåder: Eco og Power, der gør kørslen smidigere.
Ny Daily Hi-Matic International er til de, der skal køre lange afstande. Gearkassen med dets optimerede udvekslingsforhold er med til at give et bedre brændstofforbrug.

Ny Daily er et gennemgribende nyt køretøj med en lasteffektivitet i toppen af kategorien. Den har klassens bedste volumenkapacitet og nyttelast, forbedret komfort og langt bedre køreegenskaber – samt optimeret brændstofforbrug. Dette er de vigtigste egenskaber ved den tredje generation af Daily, hvoraf 80 pct. af komponenterne er blevet redesignet.

To biler i én
To køretøjer i ét siger man hos Iveco – med en balance mellem de teknologiske nyskabelser.
Daily har bibeholdt sin chassisrammekonstruktion, som giver den styrke, alsidige anvendelsesmuligheder og længere – ud over maksimal fleksibilitet for opbygning af chassisversionerne.

Man opnår en forbedring af driftsomkostningerne, samtidig med at den byder på et bredt udbud af motorer, gearkasser og bagtøjsudvekslinger.

Bilens komfort er blevet forbedret. Kabinen i Ny Daily er nu mere komfortabel og mere støjsvag – og de nye sæder byder på bedre kørestilling.

14 pct. bedre økonomi
Bilen har en række egenskaber, som har til formål at nedbringe brændstofforbruget. Brændstofbesparelsen er i gennemsnit på 5,5 pct. afhængigt af version, og kan nå op på 14 pct. med Ecopak, som indeholder start- og stop system til bykørsel.

Den nye Daily blev i forbindelse med transportmessen IAA i Hannover i fjor udnævnt til “International Van of the Year 2015”.

Den prestigefyldte internationale anerkendelse blev tildelt af en jury bestående af 23 journalister fra europæiske fagblade fra lige så mange lande. Dansk medlem er VOTY’s Carsten Teiner.

Derfor vandt Daily i Europa
Juryen roste bl.a. den nye Daily for en bedre samlekvalitet og dermed mindre støj og færre resonanslyde – og for et kortere udhæng bag, som har betydet meget bedre køreegenskaber.

Dertil at bilen kommer i en lang række udgaver, der er stærkt forbedrede i forhold til forgængeren – bl.a. en mere avanceret el-udgave, to 4×4 udgaver og den her nævnte 8-trins automat-gearkasse.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk