I weekenden er der dansk premiere på Renaults nye elbil Zoe – en lille fem dørs bil, som både kommer som personbil og som Van.
Der er ganske vist ikke er afgifter på en el-bil, så det er kun momsen, som man sparer – men det sender et godt signal for firmaet, at man kører grønt.
Har man aldrig prøvet en elbil før, er chancen der nu. Søndag mellem kl. 11 og kl.16. holder landets 20 Renault elbils-forhandlere Åbent Hus på de helt store nyheder på elbilsfronten. Nemlig den forventede storsælger Renault Zoe og den nyskabende Renault Twizy.
En super bybil
Vi har kørt Zoe i en uge – og det er et prægtigt køretøj for de, der ikke kører så langt. Det er ikke en pendlerbil – men en super bybil. For selv om der står 150 km på rækkevidden på instrumentbrættet, når man begynder – så skal der ikke mange småture til, får der skal lades op igen.
Som testkører har jeg jo ikke investeret i en ladestander hjemme på adressen – så en test er lidt uretfærdigt for Zoe, for der er nødvendigt at planlægge ladestederne – og efter at Better Place gik bankerot, er det nu Clever, der tager over – og bare i København er der faktisk kun en håndfuld steder at gøre godt med – bl.a. foran Frederiksberg Brandvæsens adresse, hvor jeg fik ladet op under testen.
Kun med Mennekes stik
For Zoe kræver et såkaldt Mennekes stik – derfor er der p.t. i Danmark cirka 20 steder, hvor Zoe kan lades.
Med fem stjerner i EuroNCAP testen er sikkerheden i orden. Der er plads til fem i bilen og bagagerummet rummer 338 liter.
Motoren yder 88 hk og batteriet er på 22 kW/t. Hastigheden er begrænset til 135 km/t, og på en fuld opladning klarer den ifølge de officielle NEDC målinger ( New European Driving Cycle ) 210 kilometers kørsel, før der igen skal lades. I virkelighedens verden hvor vind, vejr og kørestil veksler er 150 km rækkevidde et mere ærligt tal.
Tre Clever løsninger
Clever har ellers tre løsninger til hurtig og nem opladning hjemme eller på arbejdspladsen af Renault ZOE.
Clever tilbyder ladebokse med tre forskellige strømstyrker til opladning af Renault ZOE derhjemme eller på arbejdspladsen. Ladeboksene kommer med en effekt på 3,7kW, 11kW og 22kW – og jo højere strømstyrke for opladningen, jo hurtigere har du et fuldt opladt batteri på din ZOE.
Samtidig har Clever et ladenetværk med hurtig opladning til Renault ZOE.
I privaten eller i firmaet
Ladeboksen installeres i folks private indkørsel eller garage eller på virksomhedernes parkeringsfaciliteter. Samtidig installerer Clever ladeboksen i egen elforsyning.
Op til 80 procent af opladningen af elbiler sker på adressen – populært sagt flytter tankstation hjem til en selv eller ind på arbejdspladsen.
Det er muligt enten at købe ladeboksen eller tegne abonnement på den.
Elbil til halv pris
Som noget særligt kan elbilister, der abonnerer på Clevers ladeboks og lader bilen derhjemme få en krone retur per kWh, de lader bilen med – det giver opladning til næsten halv pris, og gør det muligt at lave en fuld opladning på en Renault ZOE for 30 kroner.
Clever er i også langsomt i gang med at udbygge sit eksisterende ladenetværk med 200 nye 22kW ladepunkter, der passer til alle moderne elbiler på markedet. På de nye 22kW-ladestandere er det muligt at oplade sin ZOE på 1-2 timer.
Fakta om Clever:
Clever er ejet af fem store energiselskaber; SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn.
Clever tilbyder hjemmeladeløsninger, der passer til alle moderne elbiler på markedet. Ladeboksen installeres typisk i folks garage eller på arbejdspladser og gør det muligt at oplade nemt og hurtigt.
Ladeboksen til Renault ZOE installeres med hhv. 3,7kW, 11kW og 22kW.
Clevers ladenetværk består officelt af ca.160 offentligt tilgængelige ladestandere – heraf 50 hurtiglade-stationer, hvor man på 20-30 minutter kan lade sin elbil op. Men Zoe kræver et såkaldt Mennekes stik – derfor er der p.t. i Danmark cirka 20 steder, hvor Zoe kan lades.
Ladestanderne og hurtiglade-stationerne er placeret i forbindelse med de trafikale hovedvejsåre og motorveje, samt steder, hvor man opholder sig i kortere eller længere tid – f.eks. varehuse, indkøbscentre, og forlystelser.
Ladenetværket muliggør opladning af alle moderne elbiler, der findes på det danske marked i dag, og understøtter samtidigt alle udbredte ladeteknologier.
Ladenetværket er åbent hele døgnet for alle elbilister, der enten kan bruge netværket som ”Pay as You Go” eller vælge en Claver ladeløsning – f.eks. få billigere strøm, når man tanker på ladenetværket.
Som det er med alle Renaults elbiler, så lejer man batteriet gennem Renault. Ved ikke at eje batteriet op når man følgende fordele. For det første er bilen billigere i indkøb, da batteriet alene koster mellem 60-70.000 kroner.
For det andet behøver man ikke bekymre sig om holdbarheden af batteriet, fordi man kun lejer det. Derfor er det Renault, der erstatter det, hvis det skulle gå i stykker.
Kører man op til 12.500 km om året er lejeprisen 699 kr. om måneden for batteriet – kører man længere, stiger den månedlige betaling naturligvis. Ved 15.000 kilometer er prisen eksempelvis 784 kroner.