Vognmand Bruno Vozny fra Hjordkær ved Rødekro blev den første danske kunde, der har sat den ny Scania Streamline i drift med danske nummerplader.
Scania Streamline blev præsenteret for offentligheden i marts og rummer en lang række forbedringer og opdateringer af Scanias tunge lastbilprogram på områder som brændstoføkonomi, driftssikkerhed, komfort og design.
Premierebilen blev en Scania R 560 med betegnelsen LA 6×2/4 MNB. Den skal levere fast trækkraft til et modulvogntog på ruten Sønderjylland-Vejle-Taastrup og retur.
Selvstændig i seks år
Efter godt 20 år som lastbilchauffør etablerede han egen vognmandsforretning i 2007.
– Jeg stoler på Scanias driftsøkonomi. Jeg har en kollega, som også trækker modulvogntog med en Scania R 560, og med samme specifikation på drivlinen kører han ca. 3,5 km/l. Med den nye og bedre aerodynamik på Streamline-førerhuset regner jeg med at kunne opnå endnu lavere forbrug, siger Bruno Vozny.
Bilen skal køre syv dage om ugen, så derfor er driftssikkerhed helt afgørende for ham.
”Jeg har tegnet en udvidet drivlineaftale på bilen, og den skal desuden køre på en serviceaftale hos Scania. Jeg skal ikke ligge og rode under mine lastbiler i min ”fritid”, siger Bruno Vozny.
Kører selv i ældre Volvo
Han har to lastbiler i sin forretning. Den nye Scania R 560 Streamline skal bemandes af to dygtige chauffører, mens han selv kører videre i en ældre Volvo FH ”pusher-trækker”.
”Lige som den nye Streamline skal køre brød fra Jylland til Sjælland, kører jeg selv en daglig rundtur fra Hovedlandet til Djævleøen med Volvo’en. Den nøjes dog med at trække en enkelt trailer, mens jeg overlader det tunge slæb med modulvogntoget til den nye Scania. Det er jo en V8’er, siger Bruno Vozny med et glimt i øjet.