(FRANKFURT)

I begyndelsen af 2025 forventes den elektriske udgave af Ford Transit Custom at lande hos de danske Ford-forhandlere.

VOTY har allerede prøvet den danske varebilsmester på strøm et par gange – i fjor på Fords testbane i belgiske Lommel – som før serie model – og nu på landeveje i og omkring Frankfurt.

Der er virkelig tale om en særdeles velkørende bil med masser af overskudskraft trods en ballast på 400 kg. i varerummet i de testede udgaver. Max nyttelast er 1.011 kg.

Elektrisk MS/RT sports-udgave

Vi prøvede dels standardudgaven med 100 kW elmotor og sports-udgaven med 160 kW elmotor – samt den hvasse MS-RT version med 210 kW elmotor – alle med 64 kW batteri. Varmepumpe er standard.

Især sidstnævnte er særdeles hurtig – men for de fleste vil basisudgaven kunne løse de fleste transportbehov med en rækkevidde på 325 km, hvor MS-RT udgaven har 275 km rækkevidde (WLTP).

Man kan køre med tung trailer på 2.300 kg, men så går det voldsomt ud over rækkevidden. Da vi kørte lidt frisk i topmodellen var forbruget i snit 25 kWh/100 km – i basismodellen lå vi på 19-20 kWh.

1-pedal drive

Man kan sige, at rækkevidden på de 325 km, som blev opgivet, måske er i underkanten for denne størrelse elvarebil – med konkurrenter, der ligger omkring de 400 km. Men for bykørsel er det nok for de fleste – og så kan den lades med hurtiglader på 125 kW.

Der er onboard lader på 11 kW – og det sikrer 82 km ekstra rækkevidde på 10 minutter. Man kan vælge at køre i Eco, normal og sport-moder – ligesom er er 1-pedal drive som rekuperation, som fungerer fint.

Men det er for besværlig at indstille. Men skal først trykke på en knap i instrumentbrættet for at få adgang til skærmen – og her så vælge køremøde så som at køre med 1-pedal drive. Optimalt ville være at have rekuperationen via skifteplader bag rattet.

Test af plug-in hybrid

Vi prøvede også den nye plug-in hybrid udgave, der kommer til landet før eludgaven. Teknikken kendes fra Ford Kuga og er på 125 hk – med 54 km kørsel med ren el. Super letkørt udgave, hvor benzinmotoren først træder til ved hurtig acceleration.

Ford arbejder meget med flådestyring i stil med et, som kendes fra lastbiler – men Ford har her især fokus på små og mellemstore virksomheder, som kan høste store økonomiske fordele.

Som i den 2 tons elektriske Transit kan man bestille den 2,3 kW ProPower Onboard plug-in system til opladning af elektrisk værktøj.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk