Europas bedste lastbilschauffør under 35 år er fra Danmark.  Den nybagte selvstædige vognmand Lars Søndergaard fra Aale ved Tørring – vest for Horsens – vandt tidligere i dag lørdag Scanias prestigefyldte chaufførkonkurrence ”Young European Truck Driver”.

Konkurrencen fandt sted ved Scanias hovedkontor i Södertälje syd for Stockholm, hvor han besejrede 25 kolleger fra hele Europa. Det er anden gang, Lars Søndergaard deltager – og anden gang skulle altså blive lykkens gang.

”Jeg kan ikke tro det. Konkurrencen var meget hård,” sagde en lykkelig vinder efter slaget,

Vandt i Danmark i efteråret
Lars vandt den danske finale tilbage i september 2014. I Danmark kæmpede han mod 375 chauffører, men 22.000 chauffører har kæmpet om at nå finalen. Det gjorde som nævnt 26 chauffører.

Inden finalen var det tyske Patrick Schildmann fra Tyskland, der lå i spidsen med danske Lars Søndergaard og schweiziske Thomas Knüsel lige efter. Men da det endeligt gjaldt, blev det til dansk guld.

Som vinder fik han overrakt nøglerne til en ny Scania til en værdi af cirka 750.000 kroner, inklusive Scania forsikring  – og det luner nok med en ny lastbil, som er betalt, i en nystartet vognmandsforretning.

Konkurrences indhold
Blandt konkurrencerne i finalen, der foregik over to dage, kan nævnes  kontrol af  bil og gods inden start, økonomikørsel på landevej,  manøvrekørsel på lukket område,  sikring af gods,  førstehjælp,  dækskift samt teoriprøve. Det hele foregik på tid – og med antal strafpoint for fejlmanøvrer.

Scania konkurrence blev etableret i 2003 – ikke mindst efter idé fra Scania Danmark – og selskabets tidligere pressechef  Mikael Friis, som etablerede flere økonomiløb i Danmark.

Young European Truck Driver er bakket op af EU Kommissionen og IRU, den internationale vejtransport union. Sponsorer er Michelin og Volkswagen.

Vil tiltrække nye chauffører
Tilsvarende konkurrencer foregår i Latinamerika, Afrika og Asien. Samlet deltager på verdensplan over 100.000 chauffører i konkurrencen.

Scania ønsker med konkurrencen bl.a. at tiltrække nye, unge chauffører til faget – for derigennem at sætte fokus på trafiksikkerhed, miljø, brændstoføkonomi og vigtigheden i at skabe god økonomi i branchen.

Det er i dag et stort problem at få unge mennesker til at tage stort kørekort og gå ind i chaufførfaget – og det er blevet et stort problem for dansk erhvervsliv.

Leave A Reply