Vognmand Bjarke Vestergaard fik sin første kørsel for dagligvarekæden Lidl  for otte år siden, da Lidl åbnede sin butik i Struer. I dag er halvdelen af vognparken hos Struer-vognmanden tilknyttet kørslen for Lidl.

Så det var vel naturligt, at Lidl Danmark spurgte Bjarke Vestergaard, om han ville investere i en grøn lastbil og køre varer til den nye grønne butik på Sjælør Boulevard i Valby.

Første bil til to butikker
”Den første bil, vi brugte hos Lidl, betjente to butikker foruden den i Struer, hvor der blev kørt varer fra Lidl’s lager i Kolding. Vi kører med seks-syv biler ud fra Kolding om natten, og fem ud fra Køge. Chaufførerne har mellem en og tre ture pr. vagt, hvor de så har mellem en og tre butikker pr. tur. Desuden kører der en-tre biler hver sted på dagvagter. Vores andre biler kører for vores andre kunder, som bl.a. tæller Danish Crown og GASA – og senest logistik virksomheden Nagel,” siger vognmand Bjarke Vestergaard.

52 årige Bjarke Vestergaard oprettede sit ApS selskab i 2004, men var som nævnt involveret i faderens virksomhed allerede i 1999. Faderen begyndte i 1976 at køre for Struer-Hurup Andels slagteri. Dengang havde han én bil. I 1999 var der seks biler – man der havde tidligere været op mod 16 biler i faderens forretning.  

Kører kun Mercedes-Benz
Alle er Mercedes. 29 Actros og en Econic NGT gasbil. Alle købt hos den nærmeste Einar Hessel forhandler i Holstebro, hvor Hans Jochumsen har leveret de fleste biler.

Det daglige arbejde med at styre bilerne rundt står Kim Breinbjerg for. Han var tidligere chauffør og har over 10 års baggrund i forretningen, men de seneste otte år har han stort set været fuldtids kørselsleder – med løbende kontakt med de 40-50 chauffører.

Tre af chaufførerne på holdet er tre af Bjarke Vestergaards fire sønner. Den sidste er ansat som mekaniker hos Mercedes-Benz i Holstebro.

Svært at få gode chauffører
”Det er ikke svært at få chauffører, men det er svært at få gode chauffører. Vi stiller store krav om, at aftaler skal overholdes – og er man forsinket,  skal man give besked, så kunden ikke står og venter,” siger Bjarke Vestergaard.

Vognmandsvirksomheden har fået et godt ry netop på grund af præcision.

”I begyndelsen, da vi havde få biler, kunne jeg ruterne i hovedet. Jeg kunne sågar ringe til en overrasket chauffør og spørge om udsigten fra Storebæltsbroen var god – fordi jeg kunne regne ud, hvor han eller hun var henne. I dag skal jeg bruge vores flådestyringssystem – men telefonen kan jeg ikke undvære. Det bliver let til 200 opringninger om dagen,” siger Kim Breinbjerg.

10 biler mere til Nytår
Han tror, at den øgede travlhed vil føre til, at flåden er på 40 biler til Nytår – 10 mere end i dag.

”Med flådestyringssystemet kan man også dokumentere, hvornår man har været hvorhenne. Og med nye regler i mange kommuner om tvungen levering efter klokken seks eller syv, er der er mange borgere, der klager, hvis vi kommer et minut i syv. Men vi venter altid med at ankomme til tiden – så vi kan altid afvise klager. Problemet er virkelig blevet stort,” siger Kim Breinbjerg.

Leave A Reply