Renault-Nissan Alliancen er alene om at tilbyde små fabriksbyggede el-varebiler i form af Renault Kangoo Z.E. og Nissan eNV200 – nu har de begge fået større batterier og øget rækkevidde.
Det har fra begyndelsen været en udfordring af køre i elbiler, fordi rækkevidden er begrænset – ikke mindst i koldt klima.
Det gælder ikke mindst elektriske varebiler, hvor der kun findes ganske få i dag.
Politiske krav til ren transport
Men det vil ændre sig meget hurtigt, for mange af de store bilproducenter har elektriske og hybrid-elektriske varebiler på bedding. For det bliver et krav både fra regeringer og for de større byer i Verden at den stigende internethandel skal resultere i leverancer i grønne køretøjer.
Senest herhjemme skitsen til regeringens nye klimaplan, der blev lækket til Dagbladet Politiken i mandags – hvor eldrevne køretøjer spiller en stor rolle. Og det gælder både personbiler, varebiler og busser – og med øget kontrol med lastbilers emissioner.
Én af de 20 punkter i skitsen hedder ”Stop for salg af fossile person- og varebiler i 2035 og en fuld udskiftning af den danske bilpark i 2050.”
Skal først godkendes
Skitsen går under navnet “Samlede tiltag klima og luft”. Den er ikke endelig og skal ifølge en mail fra Finansministeriet til TV2 først godkendes af regeringstoppen efter sommerferien.
Når det gælder de små varebiler er der lige nu to tilgængelige modeller – begge fra Renault-Nissan Alliancen, nemlig Renault Kangoo Z.E. og Nissan eNV200, som vi her har prøvekørt i nyeste versioner med større batterier. Kangoo med 33 kW og eNV200 med 40 kW.
Det kan virke underligt, at man i en så stor koncern arbejder med to størrelser af batterier til biler i samme størrelse, men hos Renault siger man, at kunder ikke efterspørger større batterier, men at det teknisk ikke er et problem at skifte til Nissans 40 kW batteri, når behovet opstår.
Fælles strategi på vej
Men vedvarende rygter fortæller, at alliancen meget snart vil løfte sløret for en fælles elbils-strategi – både for Renault, Nissan og Mitsubishi.
Foreløbig har Renault forsynet den nye Kangoo Z.E. med varmepumpe – en fordel for varmen i kabinen og dermed komforten i bilen.
Rækkevidden er henholdsvis 200 km og 125 km (Nissan og Renault) ved blandet kørsel efter den nye WLTP-målemetode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) – som erstatning for NEDC-målemetoden – foretaget i laboratorier – som er mere optimistisk.
Mindre i koldt klima
I koldt vejr kan man dog ikke forvente at få mere end 50- til 70 pct. ud af teknikken. Så turen skal fortsat beregnes, så man når hjem til ladestanderen – inden bilen går i stå.
Her kommer så den store fordel ved eNV200, som er den eneste af de to biler, der kan lynlades. Det betyder 80 pct. opladning på 30 minutter – svarende til frokostpausen.
Oven i det hele kommer så V2G og G2V – hvor elbilen kan bruges til opsamling og fordeling af strøm, når den ikke anvendes. Bilerne anvendes kun i dagtimerne, og kan være små elværker om natten. Nissan har tilbudt det længe – men nu har også alliancepartner Renault proklameret dette projekt i forbindelse med deres el-varebiler Kangoo- og Master Z.E.
60 pct. øget rækkevidde
Elbiler har eksisteret i 125 år, men først de senere år er rækkevidden kommet på plads. Nissan har solgt 18.000 eNV200 i første generation – og nu er anden generation i gang med en forøgelse af rækkevidden med 60 pct. Med hurtiglader (ChaDeMo) kan bilen lades hurtigt. Som varebil kan eNV200 lastes med 742 kilo fordelt på to Euro-paller.
Som virksomhed er det vigtigt at installere en ”Wall box” lader – så man kan oplade bilen om natten. Visse forhandlere har kvik-ladere, som man i reglen kan betale sig for at benytte.
Både Renault Kangoo og Nissan eNV200 kan lades hjemme (via stikkontakten i huset) – men kun eNV200 har to ladestik, så man kan benytte kvik-lader.
80 pct. på 30 minutter
Det tager som nævnt 30 minutter at lynlade 80 pct. af kapaciteten. Begge kan dog oplades via elstandere i byen. Hjemme med et kabel til husnettet tager det 12 timer.
Men – kan man lære at køre bilen rigtigt, så får man en særdeles komfortabel bil. Der er ingen støj af betydning – 26 decibel er støjen målt til – og det er som blade, der blæser i vinden. Og så har bilen en forrygende acceleration – for elbiler har max moment fra 0 km/t.
Den kommer altid først over krydset. Fint, hvis man skal skifte bane eller hurtigt ud fra en gade. Det gælder også, når man kører med læs – bilen er et lyn. Der er dog en del dækstøj.
Billigere at eje end diesel
For erhvervslivet vil det mest interessante være, at den er 40 pct. billigere at køre i end en diesel ifølge Nissans tests. Eller 15-18 kroner på 100 kilometer.
Så total-omkostningerne (Total Cost of Ownership) er lave, hvilket de fleste fokuserer mest på. Der er langt færre sliddele i en elbil end i en forbrændingsmotor.
Det skal nævnes, at Nissan har en fem års garanti (eller 100.000 km) på elbils-komponenter – og en batteri-kapacitets garanti på otte år (eller 160.000 km). Bilens øvrige garanti oplyses på tre år eller 100.000 km. med desuden med en udvidet trygheds garanti i yderligere to år. Plus fem års vejhjælp (eller 100.000 km).
Teknik fra Leaf personbilen
Nissan har brugt teknik fra personbilen Leaf, som med 110.000 eksemplarer har rundet samlet over syv millioner kilometer, og den har ikke givet anledning til problemer. Man har således spurgt alle Leaf kunder, og 97 pct. af dem vil anbefale bilen til andre, forklarer man hos Nissan.
Under kørslen i eNV200 kan man også tilkoble eco-mode til i stedet for ”D” og spare strøm. Energien samles også op (regenereres), når speederen slippes – og så spares på bremserne.
En ”B”-knap sikrer kraftigere regenerering, så man næsten helt kan glemme bremsepedalen. Bruger man også fartpilot’en sparer man ekstra på strømmen.
Lidt hårdt dæmpet
Affjedringen (bladfjedre bag) er ganske komfortabel med læs, men den er lidt stiv i betrækket på ujævn vej uden læs, og kabinen føles smal og sæderne lodrette og lidt hårde. 7-tommer touchscreen med navigation er standard i den prøvede ”Premium” model, hvor man også har glæde af bakkamera.
Til gengæld kan den komme rundt næsten alle steder med sin lille vendediameter. Ind- og udstigning er også behagelig høj. Aflæggepladsen er god – bl.a. i en stor midterkonsol.
Op til 170 km er rækkevidden i eNV200, hvis der også køres en del på motorvej, men kører man topfart på 123 km/t for længe, bliver rækkevidden tæt på halveret. Og kørsel om koldt vejr om vinteren trækker også ned i rækkevidde.
Forvarmning med app
Der er dog mulighed for via batteriet at forvarme/køle bilen. Temperaturkontrollen kan fjernbetjenes via app på PC, iPAD eller mobiltelefon. Denne app finnes via Renault R-Link, som er standard på Kangoo Z.E.
eNV200 har ikke varmepumpe – men byder til gengæld på varme i sæder og rat.
Men en elvarebil bør man lægge faste ruter til – man skal i hvert fald kende hurtig-ladestationernes placering. I dag er der mange tusind ladestationer i Europa – og nye kommer til hver dag. Senest er der kommet nye ladestandere langt motorvejsnettet.
30 pct. egne dele
Nissan eNV 200 kører godt på selv snoede veje. Her hjælper batterivægten også. Jeg skal også nævne den øgede sporvidde på i alt 12 cm ved forakslen, som delvist er hentet fra Leaf. Det kan ses ved de bredere forskærme.
Der er også forstærkninger i A-søjlen og i loftet. 30 pct. af bilens komponenter er unikke for e-NV 200. Et stort plus er bilens lille vendediameter.
eNV 200 har samme forseglede litium-ion batteripakke som Leaf – med 48 moduler – gemt under varebilens gulv, så varerummet fortsat er på 4,2 kubikmeter som i dieseludgaven. Med plads til to Euro-paller.
Lav læssehøjde
Der er en skydedør – men man kan få bilen med to skydedøre. Nævnes skal også den lave læssehøjde på 52 cm. Et minus for en del kunder vil måske være, at bilen ikke kan trække en trailer på mere end max. 450 kg.
Renault er nu igennem fase et og er begyndt med fase to, som bl.a. betyder, at Kangoo Z.E. ”33 kW” får 50 pct. længere rækkevidde.
Den nye Kangoo har fået en dobbelt så kraftig lader, så nu kan bilen oplades på seks timer i stedet for knap otte, og man kan i frokostpausen nå at ”lade” 35 km oveni. Nyt i Kangoo er indførsel af varmepumpe – for første gang i øvrigt i en elektrisk varebil.
Kangoo Z.E. til distribution
I den nye Kangoo med 33 kW batteri er det tydeligt, at man ikke længere skal holde skarpt øje med el-måleren. Bilen er fortsat ganske hurtig – især ved accelerationer, så den er fin til distributionskørsel i byer og i omegnen af byer.
Lidt irriterende er den lyd, som bilen udsender under 30 km/t, og som skal advare andre trafikanter mod den lydløse elbils fremfærd.
Man kan dog skifte mellem flere lyde, men med især yngre trafikanters brug af høretelefoner hjælper denne lyd ikke meget. Desuden er mange især dyre luksusbiler særdeles lydsvage – uden at skulle benytte støjkilder.
I 2018 følger Z.E. udgaven af Renault Master, som produceres i samarbejde med Renaults nye selskab PVI, som hidtil har været kendt som producent af elektriske renovationsvogne. De næste elektriske varebiler på markedet bliver så VW eCrafter og MAN eTGE, der er klar til salg i efteråret i år.
—
Faktaboks Nissan eNV200 ”40 kW”/Renault Kangoo Z.E. ”33 kW”:
Motor: el-motor/el-motor
Ydelse: 109 hk/60 hk
Max. moment: 254 Nm/226 Nm
Batterikapacitet: 40 kW/33 kW (litium-ion)
Rækkevidde WLTP gennemsnit: 200/125 km.
Rækkevidde NEDC: 275/260 km
Elforbrug: 259 Wh/km/155 Wh/km
Topfart: 123/130 km/t
Acc. 0-100 km/t: 14 sek./ikke oplyst
Totalvægt: 2.240/2.200 kg.
Køreklar vægt: 1.498/1.501 kg.
Lasteevne: 742 kg/710.
Max trailervægt: 450/374 kg.
Garanti: 3 år/100.000 km. (og 5 år/100.000 km for redningsassistance) /2 år (og 2 år for redningsassistance).
Priser eNV200/Kangoo Z.E.:
Priser i Danmark: Fra 210.050 kroner/220.000 kroner
(Nissan testbil med Premium udstyr, ekstra skydedør og LED lys i varerummet koster 243.300 kr. plus moms).
(Testbilen fra Nissan havde ekstra en Bott indretning med gulv, sider og hylder på ekstra 86 kg – til 23.262 kr. plus moms.)