(BORDEAUX)

Kampen mellem varebilsproducenter for at finde en model, der både opfylder kundernes og myndigheders krav, er skarp.

Længst fremme er nok Renault, der har formået at udvikle en varebil, der på samme samlebånd i fabrikken i Batilly ved byen Metz kan bygge både diesel-, el- og brintudgaver.

Der er tale om den nye Renault Master – én af Europas mest solgte varebiler – som vi netop har prøvet på landeveje og motorveje ved den franske by Bordeaux.

Letgående styretøj

Den forhjulstrukne Master kører godt på de ujævne og snoede franske veje – selv om den er hård i affjedringen. Men dog bedre end forgængeren. Det er især passagersædet, der er hårdt. Chaufføren har det bedre i det velformede førersæde.

Styretøjet i Master er letgående og direkte – og vendediameteren 12,7 meter. Det tykke sportsrat er formentlig hentet direkte fra personbilsflåden, og det ligger godt i hånden.

Vi skal pege på en kraftige A-søjle, der tager noget af udsynet.

Klar til Euro 7

For at opfylde de fremtidige Euro 7 miljøkrav har Renault valgt en 2-liter dieselmotor – kendt fra Renault Trafic – i stedet for 2,3 liter, men 2-liter maskinen har masser af overskudskrav og er desuden ganske støjsvag. Man hører den kun ved kraftig acceleration.

Motorerne trækker fint i alle omdrejningsområder – således fra 1.400 omdrejninger fra 50- 60 km/t i femte og sjette gear.

Dieselmodeller tilbydes med 103-, 130, 150- og 170 hk. Vi prøvede en ladvogn med 150 hk. Der kan også køres på HVO brændstof.

Brint i udgaver i 2025

Alle testbiler havde 400 kg ballast – både diesel og eludgaverne.

Brintudgaven, som fortsat udvikles i samarbejde med HYVIA-selskabet, er dog først parat i 2025.

Diesel og el-udgaver kommer formentlig i fjerde kvartal i år. Og det skulle både gælde de biler, der sælges af Renault personbilsforhandlere og Renault truck-forhandlere. produktionen af el-udgaver er det seneste år steget fra 15- til 20 pct.

To batteristørrelser

Eludgaverne kommer i to udgaver – med 40 kW batteri til en snit-rækkevidde på 180 km WLTP– og en 87 kW udgave til 360 km rækkevidde (WLTP).

Optimistisk, men bilen lovede kun cirka 420 km forud for vores 139 km testrute med den kraftigste eludgave. Ydelserne er på henholdsvis 105 kW og 96 kW – begge med et moment på 300 Nm.

Bilen lader 229 km på 38 minutter i en 130 kW DC hurtiglader. Vælger man at lade ved en 22 kW AC lader, tager det 4,9 timer for 10- til 100 pct. Standard er dog 11 kW onboard lader – 22 kW er ekstraudstyr. Batteristyringen sikrer de optimale 25 grader af batterierne.

2,5 tons på krogen

Helt ekstraordinært trækker den 2,5 tons på krogen – men det går ud over rækkevidden. Ifølge fabrikken dog kun begrænset.Renault har både en manuel gearkasse og automatisk gearkasse til dieseludgaverne – med 6 trins og med 9 trins automatgear.

Eludgaver har 1-trins automatgear plus et trins rekuperationstrin, som dog passer særlig godt udenfor bycentre. Der samles meget strøm op – så fabrikken taler om et forbrugssnit på  kun19 kWh pr km.

Men så skal der køres pænt, for bilen viste kun 22 kWh – men vi kørte også godt til.

Adaptiv fartpilot senere

Alt er dog ikke klar fra lanceringen i år – og det gælder således, at udgaver med baghjulstræk og firehjulstræk først tilbydes i 2025.

Der er mulighed for at vælge 20 forskellige sikkerhedssystemer så som adaptiv fartpilot, men det er først klar til næste år, og mange andre systemer er ekstraudstyr.

Men man kan få bilen med blindvinkelalarm, linjevogter og bakkamera (sammen med monitor). 2-zone klimaanlæg er dog standard. Det er dog i sidste ende den enkelt importør, der vælger hvilket udstyr, der bliver standard.

Ikke elektrisk håndbremse

Men standard er dog, at chaufføren kan indstille, hvilke systemer, han eller hun ønsker – bl.a. advarsel for hastighedsovertrædelser og for linjevogter.

Det kan dog undre, at elektisk håndbremse og nøglefri start ikke er standard anno 2024, men det er også detaljer, som Renault vil kunne tilbyde senere. Der er dog ikke handskerumslås.

Renaults personbilsafdeling står bag en ny app. Og man er også på vej til V2G og V2L funktioner – så man kan lade elværktøjer fra bilen.

Kun dørhånndtag er genbrug

Kun bilens dørhåndtag er arvet fra forgængeren – alt andet er nyt – således den digitale instrumentering med 10 tommer touchscreen, hvor man skal hente en del informationer.

Men flot er, at der er 25 pct. bedre aflæggeplads i kabinen. Vi skal nævne større forrude samt at man sidder tættere på ruden.

1.625 kg nyttelast i eludgave

Sidedørene er også blevet bredere, så lastning og losning kan ske med gaffeltruck. Varerummet i kassevogne er 10 cm længere.

Nyttelasten er op til 1.625 kg. for 4,25 kg el-udgaven.

Tilnavnet er Aerovan

Udvendigt vil alle nok undre sig over den voldsom kraftige kølergrill, som dog skal gøre bilen mere markant i bybilledet.

Men designet er dog 30 pct. mere aerodynamisk – derfor tilnavnet Aerovan. Faktisk er forbruget 20 pct. lavere end i det nuværende dieselmodel. For eludgaven 27 pct. bedre effektivitet.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk