Ford Transit som plug-in hybrid køretøj fik sin debut i dag onsdag på testbanen Millbrook nord for London.

De egentlig field-tests af den nye Ford Transit plug-in hybrid indledes først sidst på året, men allerede i dag blev den miljørigtige varebil så vist offentligt på testbanen Millbrook.

Miljørigtige køretøjers dag

Anledningen var en særlig dag for miljørigtige køretøjer med lavt CO2 udslip på den tidligere GM-prøvebane, som nu er testanlæg, hvor alle bilfabrikker kan booke tid til test af deres kommende køretøjer. Dagen hedder ”Cenex Low Carbon Vehicle 2017 event.”

Transit plug-in hybrid kan fuldt opladet køre over 50 kilometer på ren eldrift – som vil være rigeligt for bl.a. distribution i bycentre – men bilen har også en 1-liter Ford EcoBoost benzinmotor som range-extender, der sikrer ekstra opladning af af vædskekølede litium-ion batterier, der er placeret under varerumsgulvet. I alt kan den lille motor sikre yderligere 500 km. kørsel.

Kan vælge ren el-drift

Chaufføren kan vælge kun at køre på eldrift i bymæssig bebyggelse. Bilen er planlagt til lancering på markeder i 2019 – indtil da skal bilen testes et år af udvalgte kunder så som politiet i London og British Gas. I alt 20 plug-in hybrid Transit er med i testen hos kunderne.

Den britiske regerings ”Advanced Propulsion Centre” har støttet Fords Transit plug-in projekt med knap 50 mio. kroner. Bilerne er udviklet og bygget i Fords tekniske center i Dunton i Storbritannien.

13 elbiler de næste fem år

Ford har investeret knap 30 mia. kroner på forskning i elbiler og plug-in hybrid biler – og de næste fem år vil Ford på verdensplan introducere 13 nye, elektriske køretøjer – bl.a. en elekttrisk SUV til Europa.

70 pct. af alle Ford- biler, som sælges i Kina i 2025, vil være elbiler. Det vil ske i samarbejde med de kinesiske bilfirma nhui Zotye Automobile Co.

I øvrigt har Ford udviklet en elbil på basis af Ford Transit 2 tons modellen – i et samarbejde med bl.a. Deutsche Post/DHL.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk