Det kinesiske bilmærke BYD er efterhånden oppe på et anseeligt antal bilmodeller herhjemme.
Koncernen, der begyndte med at producere batterier, har bygget biler i cirka 10 år, de er nummer ét på hjemmemarkedet – og er nu det tiende største bilmærke i Verden.
Bilen fås med to batteri-størrelser – på 72- og 87 kWh. Rækkevidden opgives til henholdsvis 420 og 500 km – og en test i norske magasiner viser, at BYD er meget præcis.
Krænger i sving
Vores testbil – Seal U Design – er en særdeles komfortabel SUV. Dog med en rigelig blød affjedring – med en køremåde, som er en amerikansk flyder værdig.
Så den krænger en del i hurtige sving – og styretøjet er lidt upræcist.
Den forhjulstrukne bil er med sine 218 hk og 330 Nm rigelig hurtig i den bløde bil, og man skal passe på hjulspin ved acceleration ud af kurver.
Begrænsede præstationer
9,6 sekunder tager det at nå 100 km/t – og farten er begrænset til 175 km/t. Alt nok til turen sydpå i en blød bil. 2,2 tons er også en del at tøjle.
Bilens linjevogter er heller ikke perfekt – og bilens adaptive fartpilot er svær at vænne sig til. Det bimler og bamler også i ét væk.
Men bilen er nu godt skruet sammen, og der er god plads i den store 5-dørs SUV-bil. U’et står i øvrigt for Utility eller alsidig. Fint er frihøjden på 150 mm, så der er let ind- og udstigning.
Højt udstyrsniveau
Udstyrsniveauet er højt – og vi kan nævne Head-Up-Display og en drejbar skærm på 15,6 tommer. Men skærmen kræver tilvænning. Der er mange sider at bladre i.
Vi kan desuden nævne udstyr som el-glassoltag, der kan åbnes, læderkabine med el-indstillelige forsæder med køl og varme plus el-justerbar lændestøtte, læderrat, 19 tommer alufælge, klimaanlæg, bakkehjælp og p sensorer.
1,3 tons på krogen
Sikkerhedsmæssigt er der adaptiv fartpilot, to trinløse mobil-opladere, LED forlygter, lys- og regnsensor, fjernlys-assistent, 360 grader around view monitor, bakkamera, blindvinkelassistent, nødbremse, skiltegenkendelse og kollisionsadvarsel.
Som jobbil er den ekstra god. Det er flot med en elbil, der kan trække 1,3 tons på krogen. Der er plads til 1.430 liter gods bagtil samt elektrisk bagklap.
Godt prisniveau
I kabinen er der masser af aflæggeplads – med handskerum (uden lås) og midterboks. Dertil bakke under midterkonsollen. Der er dog ingen frunk foran, så kablerne må ligge og fylde bag i bilen.
Vi skal også nævne seks års fabriksgaranti eller 150.000 km. og otte år eller 200.000 km. for batterierne. Et minus er, at den kun kan AC oplade ved 11 kW.
Prisniveauet er fornuftigt – i testbilen fra 340.000 kroner. Som van vil den ligge på cirka 280.000 kroner. Man sparer nemlig kun momsen.
–
Fakta BYD Seal U:
Ydelse: 218 hk.
Moment: 340 Nm.
Energiforbrug: 20,5 kW/100 km.
Batteri: 87 kWh.
Gennemsnitsforbrug (instrumenter): 13,6 kWh.
Rækkevidde: 500 km.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Opladning AC: 11 kW/DC: 140 kW.
Varerum: 1.430 liter.
Læssehøjde: 810 mm.
Køreklar vægt/nyttelast: 2.147/410 kg.
Trailer: 1,3 tons.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for og bag. esc. ABS.
Dæk: Michelin e-Primacy 235/50 R19
Garanti fabrik: 6 år/150.000 km.
Garanti batteri: 8 år/200.000 km.
Pris hvide plader: 340.000 kr.
Pris Van: Ca. 280.000 kr.