Den kinesiske bilindustri har for alvor holdt sit indtog i Europa med først og fremmest elektriske køretøjer.

Det er selvfølgelig især en række nye personbilsmærker, der er dukket op på vejene, og flere er på vej.

Maxus

På varebilssiden var det den store SAIC koncern, der allerede for nogle år siden lagde ud med Maxus elvarebiler – og efter en lidt stille periode, hvor salget af e-Deliver 3 og e-Deliver 9 har været begrænset, så er der ved at ske lidt mere med den nyeste e-Deliver 7.

Maxus er også på vej med mellemklasse-varebilen e-Deliver 5 og en ny e-Terron 9 pick-up, der havde europæisk premiere på IAA transportmessen i Hannover i september.

På vej er også Dongfeng, som har udstillet på IAA udstillingen flere gange.

BYD

E-Vali er en helt ny, stor varebil fra BYD, som havde dansk premiere på eCarExpo for nylig – på BYD’s store personbilsstand for øvrigt.

Den er klar til salg i år – og kan leveres næste år gennem den nye danske importør, Nic Christiansen gruppen.

Tidligere var den RSA Danmark, er importerede BYD’s varebiler – mens Nic Christiansen stod for personbilerne. RSA har foruden Maxus fortsat importør-rollen for kinesiske JAC.

JAC

På netop IAA stod JAC i øvrigt med en række nye erhvervskøretøjer – bl.a. den ny pick up T9 EV og de lette lastbiler med betegnelserne N42 EV- og N75 EV – på 4,2- og 7,5 tons totalvægt. Alt sammen elektriske produkter.

BYD er allerede velfunderet herhjemme med bybusser, som kører på flere ruter – bl.a. 8A i København. På IAA viste de også lette lastbiler – men har dem også i større udgaver.

Shacmoto

Et andet mærke, som ingen har set før på vores breddegrader, er Shacmoto, som på IAA udstillede flere tunge lastbilsmodeller – f.eks. L6000E EV, der som betegnelsen angiver kører på strøm – og den større 840 hk brintlastbil X6000 Tractor Extreme Power Edition med 6×4 akselkonfiguration.

Men ud over brint og el, producerer det kinesiske mærke også hybrid-lastbiler samt køretøjer på LNG – flydende naturgas samt diesel.