Køreegenskaberne på de gamle baghjulstrukne Volkswagen Transporter har aldrig været imponerende – men der er undtagelser. For der findes modeller, der kører på skinner.

For i 1954 manglede de tyske jernbaner – Deutsche Bundesbahn – nye kompakte servicevogne til sine jernbaner.

Og i stedet for at udvikle et nyt køretøj fra bunden, kombinerede de den dengang nye og alsidige Volkswagen Transporter med et skinnechassis – og resultatet blev skinnebussen fra 1955 – kendt som Klv-20.

I arbejde op i 70’erne

Faktisk var disse skinnebusser så stærke, at de blev hos Deutsche Bahn op i 70’erne. De blev placeret på depoter rundt omkring på jernbanenettet – til vedligeholdelse af bl.a. signaler.

I dag er der kun en håndfuld af disse køretøjer tilbage, der stadig er i køreklar stand, og som er i så god stand som den 1955-udgave, som VWNO (afdelingen for klassiske køretøjer hos Volkswagen Erhvervsbiler) har fået fingre i – med køretøjsnummeret 20-5011.

“Bulli on rails” er derfor nu en del af Volkswagen Erhvervskøretøjers samling af klassiske køretøjer i Hannover.

Industrimotor

I løbet af et år ombyggede selskaberne “Martin Beilhack” (Rosenheim) og “Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth” hver 15 enheder til jernbanebrug. Køretøjet, der nu er i VWNO-kollektionen, blev fremstillet af Beilhack.

Klv-20 består hovedsageligt af tre komponenter: karrosseriet af en T1 Kombi varevogn, en 21 kW/28 hk Volkswagen industrimotor og et chassis med en hydraulisk løfte-/drejemekanisme.

Dette gjorde det muligt at løfte Klv-20 op, vende om og sætte tilbage på skinnerne af en person i stedet for at skulle køre tilbage til udgangspunktet i bakgear. Det kompakte jernbanekøretøj kunne således anvendes meget fleksibelt.

Jernbaneudgave

For at sikre, at »rail Bulli« overholdt forskrifterne for jernbanekøretøjer, blev lygterne foran og bagpå fjernet, og disse områder blev dækket af metalpaneler.

Standardlygterne for jernbanekøretøjer blev derefter installeret i nye positioner: to hvide lygter foran og en rød lampe bagpå.

VWNO’s Klv-20 begyndte sin karriere på jernbanedepotet i Plattling/Bayern og blev senere brugt på signalvedligeholdelsesdepotet i Plattling.

Salgsbrochure

Efter at være taget ud af drift i 1970’erne fandt skinnebussen et nyt hjem i Pfalz-regionen i det sydvestlige Tyskland. I 1988 blev det erhvervet af en jernbanesamler i delstaten Hessen.

Interessant nok var der faktisk en salgsbrochure for denne usædvanlige Bulli, der beskriver køretøjet som følger (uddrag fra den originale brochure).

Som en lille skinnebus eller varevogn med en attraktiv, aerodynamisk og passende udstyret VW Kombi varevogn.

Fire gear og bakgear

Disse køretøjer, som vi kalder Type GBA 1, er udstyret med den kendte VW-motor, som er en firecylindret firetakts benzinmotor.

Den manuelle gearkasse har fire gear og et bakgear. Kraften overføres fra gearkassen til drivhjulene via to laterale oscillerende aksler med ledlegemer.

Kraftenheden er monteret i en chassisramme svejset sammen af stærkt sektionsstål. Rammen holder også hjulsættene, som er godt affjedrede og styrede.

Støjdæmpning

Hjulene er lavet af stål og har en diameter på 550 mm. Gummielementer monteres mellem fælgen og hjulkernen i henhold til “Bochumer Verein” systemet, hvilket resulterer i en meget effektiv dæmpning af køretøjets støj.

Køretøjerne kan dog også udstyres med almindelige hjul. Akslerne kører i rullelejer.

Alle fire hjul har indvendige bremser, som aktiveres ved hjælp af bremsepedalen via et oliehydraulisk system. Et hjulpar kan også bremses mekanisk ved hjælp af det låsbare håndbremsehåndtag.

Sæder eller godstransport

Skinnebussen har tre velpolstrede sæder – en i førerrummet med to sæder og to i kabinen med tre sæder hver. De to bænke i kabinen kan nemt fjernes, så pladsen kan bruges til at transportere varer.

Der mangler mærkeligt nok både bakspejl og rat – noget, der ikke vil overraske togentusiaster, men er en helt ukendt for Bulli-fans.

At rejse de første meter er en virkelig surrealistisk oplevelse. Men man vænner sig hurtigt til den stadige rumlen på banerne og begynder at nyde landskabet.

Bevægende oplevelse

Tobias Twele, Volkswagen fra Commercial Vehicles Oldtimer beskriver denne rejse således:

”Det var en bevægende oplevelse for vores team at sætte Klv-20 tilbage i drift. Der er ikke mange versioner af Bulli, som vi ikke har set eller kørt – men denne skinnebus er en ny for os.”

I alt kørte Oldtimer holdet over 32 kilometer på sporene på denne første tur, hvoraf fem kilometer var gennem tunneler, og de klatrede 154 meter op.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk