Renault har som sine konkurrenter satset hele butikken på den grønne fremtid med elektrificerede køretøjer – ikke mindst i Europa.

Alle varebiler fra Renault kan inden længe fås i el-udgaver: Kangoo, Trafic og Master. Sidstnævnte også i brintudgave.

Men Renault har herhjemme også godt salg i ombyggede personbiler på gule plader – bl.a. Clio og Captur – og vi har prøvet E-TECH udgaven af sidstnævnte med plug-in-hybrid teknik.

En overgang

Mange taler om, at plug-in-hybrid biler er en overgangsordning – indtil folk har vænnet sig til rene elbiler samt at elbiler får en længere rækkevidde. Og så er disse PHEV-biler lige nu populære – fordi der er tilskud fra staten gennem fordelagtigere afgift. En fordel, der dog trappes ned år efter år.

Plug-in-hybrid biler har sin styrke i by- og lokaltrafik – fordi rækkevidden er kort på ren el. Testbilen her således kun 50 km.

Så kører man langt i bilerne, forsvinder mange af fordelene. For disse biler er knap så smidige at køre med med deres tunge teknik med bl.a. batterier – i testbilen ekstra 300 kg i alt – og det går ud over bl.a. køreegenskaber og komfort.

Fast undervogn

Sådan er det også med vores testbil, som virkede ret hårdt affjedret – og sådan var det ikke sidste vi, vi kørte Captur med ren benzinmotor. Nu er denne E-TECH udgave dog i R.S.-udgave, som har fokus på sport.

På langturen er komforten eller god nok – men efter de 50 km rækkevidde på el kører man jo kun sporadisk på el gennem opsamling af strøm ved opbremsning og motorbremsning, som forstærkes af B-pedalen.

Så kører man i hvert fald ikke de op mod 77 km/l, som WLTP snittallet fortæller – men nok nærmere 15-16 km/l.

Udsæt elforbruget

Men ved at vælge My sense og E-Save funktionen på skærmen kan man holde lidt på strømmen på turene – til man kommer frem til bycentre – man skal bare huske det ved hver start.

Man kan så også vælge Pure og Sport.

Køber man en PHEV-bil bør man også investere i en ladestander – hvis man har egen carport – for ellers slås man jo om ladestanderne i det offentlige rum.

Mindre plads

PHEV betyder også mindre plads i varerummet, fordi batterierne tager lidt plads. Varerummet er på 1.259 liter mod 1.275 liter i benzinudgaven– og læssehøjden målte vi til 77 cm.

Bagklappen er ikke el-betjent. Der er et stort handskerum, men det er ikke med lås.

Trailervægten er kun 750 kg – det halve af benzinudgaven.

66 hk elmotor

Basismotoren er stadig med fire cylindre – heldigvis – for det giver bedre komfort end i de biler, der kører med tre cylindre.

Som benzinudgaven har den basis 140 hk – men så kommer ekstra den 66 hk elmotor oveni. Den leverer strøm til litium-ion batteriet.

Den har ikke dobbeltkoblings-gearkasse som benzinudgaven – men en Multi Mode automatkasse. Den arbejder uden kobling, men har så en ekstra elmotor, der starter benzinmotoren og tilpasser gearskift. Lidt indviklet – men det virker trods alt.

Adaptiv fartpilot ekstra

R.S.-udgaven har sportssæder med højdejustering samt læderkanter, røde stiklinger i kabinen samt røde s-seler, sædevarme, alu-pedaler, alu-fodplade, klimaanlæg, 10 tommer touchscreen, læderrat og midterboks.

Sikkerhedsudstyret omfatter nødbremse med forgængergenkendelse, linjevogter, regnsensor, blindvinkel-assistent, skiltegenkendelse, fartpilot (adaptiv fartpilot er ekstraudstyr), bakkamera og 360 grader Around View Monitor.

Udvensigt havde testbilen 18 tommer alufælge, alu-tagræling, hækspoiler, LED kørelys og tågelygter.

Fakta Renault Captur 160 E-TECH plug-in hybrid:
Motor: 4 cyl. benzinmotor.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 140 hk.
Moment: 144 Nm v. 3.200 omdr.
System: 160 hk.
System moment: 320 Nm
Elmotor: 66 hk.
Batteri: 9,8 kWh/400 volt.
Rækkevidde: 50 km.
Topfart: 186 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,1 sek.
Gear: aut. multimode.
Forbrugssnit: 71,4-76,9 km/l WLTP.
CO2 udslip: 30-31 g/km.
Bremser: Vent. Skiver/tromler. ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for/semi uafhængig bag.
Køreklar vægt: 1.639 kg.
Nyttelast: 421 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Varerum: 1.259 kg.
Dæk: Bridgestone Blizzak 005 – 215/55 R 18.
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris hvide plader: Ca. 320.000 kr.
Pris eksl. moms Van: 209.110 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk