Hos bilimportørvirksomheden K. W. Bruun Import A/S har man ligefrem måttet skære ned i antallet af varebils-eksperter i det forgangne år – for på grund af krig og kriser har der nærmest ikke været varebiler at sælge.
Det fortalte informationschef Hanne Langsig Sørensen fra K.W. Bruun Import A/S ved et pressemøde forleden.
K.W. Bruun Import sælger varebiler fra Peugeot, Citroën, Opel og Fiat Professional. Dertil kommer ombyggede personbiler fra samme mærker samt Jeep og Mitsubishi.
De officielle tal
Ifølge De Danske Bilimportører er faldet af Peugeot-varebiler fra 2021 til 2022 faldet fra 2.746- til 1.677 enheder, for Citroën varebiler er salget gået fra 2.011- til 1.251 enheder, for Opel varebiler fra 1.119- til 842 enheder og for Fiat/Fiat Professional fra 949- til 472 enheder.
Der er dog håb om 2023 – for bl.a. Fiat forhandlerne begynder bl.a. at kunne levere deres Ducato- og Scudo varebils-modeller. Fiat mærket har været hårdest ramt af alle de mærker, som K.W. Bruun har i stalden.
I 2023 er håbet at varebilssalget herhjemme stadig når over 20.000 enheder – mod 27.000 enheder i ’22 – og 160.000 personbiler i ’23 – mod 148.000 biler i ’22.
Tilbage til toppen
For K.W. Bruun Import gælder det i det hele taget at komme tilbage på toppen.
At det har været et underligt 2022 ses på, at Peugeot 208 blev mest solgte personbilsmodel med ca. 4.000 biler. Da 208 vandt i 2016 var det med 9.600 enheder. Totalmarkedet herhjemme faldt i 2022 med 20 pct.
Men selv om antallet af solgte biler er faldet voldsomt – så er markedsandelene for f.eks. Peugeot og Citroën gået frem – og batterielektriske biler steg med 25,9 procent – så der er sket meget nyt.
Krig og kriser
Men der skal arbejdes hårdt på at få eksempelvis dagens Citroën kørere fra benzinbiler over i elektriske Citroën biler – f.eks. fra en C3 til en ny ëC4x-model, der er klar i februar. Opels nye elektriske GTE serie er også på vej – og Jeep vil kun sælge elektrisk fremover – altså i Europa – og begynder med modellen Avenger i år.
”Vi har som så mange i bilbranchen været ramt af de mange økonomiske kriser samt krigen i Ukraine, hvor mange bilkomponenter er kommet fra. Bl.a. ledningsnet,” sagde Hanne Langsig Sørensen.
Situationen er uholdbar – og konsolidering er vejen frem – bl.a. med flere bilmærker hos forhandlerne. 34 forhandlere med Stellantis-relaterede mærker har i dag tre bilmærker i forretningerne.
Nyt kinesisk mærke
Senest er det blevet til et nyt ikke-Stellantis mærke i stalden – i form af det kinesiske luksus-brand Hongqi (udtales hong-tji), som er en del af Kinas næststørste bilkoncern FAW – især kendt for erhvervskøretøjer. Og Hanne Langsig Sørensen afviste ikke, at andre FAW produkter kunne komme på tale.
20 Peugeot forhandlere har allerede accepteret at få Hangqi. Forhandlere skal atypisk trænes til det nye mærke af EUC Nord i Frederkshavn.
En frygtelig kamp
Stellantis topchef Carlos Tavares har netop – i forbindelse med CES messen i Las Vegas – udtalt til det tyske medie ”Automobilwoche, at han forventer en frygtelig kamp mellem europæisk og kinesisk bilindustri – i Europa.
”Europæisk bilindustri står ved en skillevej og kan risikere at skulle neddrosle produktionen,” udtalte Tavares til avisen.
Officielt er der 40 kinesiske mærker – men uofficielt 400 bilfabrikker i Kina
Gennem datterselskab
Men K.W. Bruun Import har dog ret til at have andre mærker end Stellantis – og har jo også Mitsubishi, der hører til Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen. Man har dog clearet med franskmændene – og Hongqi skal også sælges gennem et selvstændigt datterselskab.
Norge var først med Hongqi i Europa – og her er der solgt 1.800 af luksusmodellen E-HS9. Her ligger lageret p.t. også, hvor Danmark får bilerne fra. Så bilerne kan leveres på et par måneder. Generelt langt under europæiske producenter.
Nye modeller på vej
Det er i øvrigt den 800.000 kroner topmodel Hongqi E-HS9, der indleder ”festen” med kineserne – et samarbejder, der har været længe undervejs.
Det er ikke topmodellen, der har været udslagsgivende for aftalen – det er de næste Hongqi-modeller – bl.a. en Tesla-lignende coupé- og SUV model og en B-SUV model – der kommer indenfor tre år.