50 elektriske Mercedes-Benz eActros af den nye LongHaul type med over 500 km rækkevidde vil fra næste år blive leveret til logistikvirksomheden Dachser i Tyskland.

Foreløbig har Dachser udstedt en hensigtserklæring til producenten Mercedes-Benz Trucks. Den elektriske lastbil vil være klar til serieproduktion fra 2024.

eActros LongHaul langturslastbilen blev præsenteret på IAA Transportation 2022.

6×2 med veksellad

Ifølge den underskrevne hensigtserklæring skal eActros LongHaul anvendes i konfigurationen som en 6×2 veksellad med en højde på 1.120 mm. Dette vil betydeligt udvide virksomhedens e-køretøjsflåde, meddeler Dachser.

Dachser er en værdifuld kunde for Mercedes-Benz Trucks, når det kommer til bæredygtig transport. Dachser var allerede en engageret testpartner under udviklingen af eActros 300/400 til tung distribution.

Fuso eCanter siden 2018

“Vi er så meget desto mere glade for, at logistikvirksomheden nu også vil satse på eActros LongHaul som næste skridt og styrker vores e-strategi,” udtaler Stina Fagerman, chef for marketing, salg og service hos Mercedes-Benz Trucks til det tyske fagblad ”Logistra.

Dachser har brugt batteridrevne elbiler som Fuso eCanter og eActros siden 2018 som en del af Dachser Emission-Free Delivery-konceptet for bæredygtig bylevering.

“Med denne hensigtserklæring understreger vi vores engagement i udvikling og test af miljøvenlige drivlinjer til erhvervskøretøjer,” siger Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser, til fagbladet.

Eksportkørsel i Europa

Den lange rækkevidde af eActros LongHaul vil gøre det muligt for Dachser at transportere gods emissionsfrit, selv inden for tung erhvervstransport og eksportkørsel mellem virksomhedens europæiske lokationer.

”For Dachser er dette en vigtig del af Dachsers langsigtede klimabeskyttelsesstrategi,” tilføjer Alexander Tonn.

I elleve europæiske byer leverer de batterielektriske varevogne og lastbiler alle lokale forsendelser CO2-neutralt som standard i et defineret indre byområde.

El-ladcykler

På den sidste kilometer bruger Dachser også elektriske ladcykler til at distribuere forsendelserne. I 2018 vandt pilotprojektet i Stuttgart konkurrencen “Sustainable Urban Logistics” fra det tyske forbundsmiljøministerium og forbundsmiljøagenturet.

“Vi har haft rigtig gode erfaringer med el-køretøjernes ydeevne indenfor by-logistik. Det var derfor logisk at tage det næste skridt – langturskørsel – sammen med Mercedes-Benz Trucks,” siger Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.

eActros LongHaul

Mercedes-Benz eActros LongHaul skal udvikles på en sådan måde, at den opfylder de samme krav til køretøjets og komponenternes holdbarhed som en sammenlignelig tung langturs-Actros på diesel.

Konkret betyder det 1,2 millioner kilometer kilometer på ti års drift.

eActros LongHaul bruger batterier med lithium-jernfosfat-celleteknologi (LFP). Disse tilskrives en lang levetid og mere brugbar energi.

Batterierne i eActros LongHaul vil kunne oplades fra 20- til 80 procent på godt under 30 minutter ved en ladestation med en effekt på omkring en megawatt.

Tre batteripakker leverer en samlet kapacitet på over 600 kWh, og to elmotorer som en del af en ny e-aksel genererer en kontinuerlig effekt på 400 kW og en maksimal effekt på over 600 kW.

Ud over selve trækkeren producerer Mercedes-Benz Trucks også chassis-varianter af eActros LongHaul fra lanceringen på markedet. Dette giver kunderne mange andre mulige anvendelser inden for ren elektrisk transport.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk