Seat bruger som del af Volkswagen gruppen samme teknik som sine tyske søstermodeller – men er bare prissat mere gunstigt.

Det gælder bl.a. for den Leon FR e-hybrid, som vi har prøvet. Vores testbil var en 5-dørs udgave, som dog ikke er prissat som Van (men opfylder krav om mål).

Det er til gengæld stationcar-udgaven (Sportstourer) med samme teknik, som koster ca. 200.000 kroner plus moms.

Noget tungere e-hybrid

Vi har tidligere prøvet bilen i en 150 hestes e-TSI mild hybrid udgave, som var mere agil end den nu prøvede plug in hybrid udgave – som grundet batterierne vejer et par hundrede kilo mere. Så den er ingen sportsvogn.

Ikke sådan, at man tænker over det i det daglige – tværtimod er den 204 hestes PHEV model smidigere, når den er opladet. For ellers er der kun 150 hk at gøre godt med.

Glemmer man at lade, bliver forbruget også meget højere. 83,3 km/l er WLTP snittallet som PHEV – på benzin alene nærmere 15-16 km/l.

63 km rækkevidde på el

Fabrikken opgiver 63 km på ren elkørsel – så bor og arbejder man i en større by, kan man køre på el hele tiden.

Det optimale er en lade-box hjemme eller i firmaet. Til job-kørsel, som Van udgaver hyppigst anvendes til, kan man forsøge at lade ekstra ind imellem. Men uden adgang til ladestander er mild hybrid modeller nok at foretrække.

Vi havde udfordringer med at lade op, mens bilen var i spare-indstilling – rekuperationen (opsamling af strøm og dermed opbremsning) er knap så effektiv. El-systemet har svært ved at udsætte brugen af strøm – der bruges også strøm, når vi gerne bare vil køre på benzin – og udsætte el-kørslen til bykørsel.

Batteripakken stjæler plads

Som Van betyder batteripakken, at varerummet er lidt mindre – men læssekanten indvendigt er til gengæld neutral.

Der er tillige fire fastgørelses-kroge i varerummet – hvor man også finder et ekstra rum under gulvet.  Trailervægten ligger på 1.500 kg.

Der er 12-volt stik i både kabine og i varerum (ekstra). Men bilen har ikke handskerumslås – men ellers er der ok aflæggeplads med bl.a. midterboks. Men holderne til flasker i dørene er for smalle.

En del ekstraudstyr

I det hele taget var der skruet op for udstyret, hvor vi dog kun vil pege på bakkamera og parkerings-assistenter for og bag som vigtige detaljer.

Sikkerhedsudstyret er righoldigt – og her skal vi fremhæve adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, frontassist, linjevogter, multikollisions-bremse, Blind Spot information, træthedsregistrering og skiltegenkendelse.

Udstyret omfatter også p-sensorer bag, nøglefri start, varme i rat og sæder, 2-zone klimaanlæg, læderrat, Apple Car Play, tagræling, hæk- og frontspoiler, elektronisk håndbremse og usb-stik.

LED lygter en fordel

Den nye Leon ser lidt frækkere ud end søstermodellen Golf og er mere rummelig – testbilen havde ekstra LED lygter for og bag plus LED signatur kørelys. LED lyset giver en fantastisk oplysning af vejbanen om aftenen/natten.

El-soltaget (ekstra) var også rart at have for ekstra ventilation og luft. Man kan jo bare bruge klimaanlægget, men det er jo ikke naturens friske luft – og det tager også tid at lære og betjene det.

Nærmest alt indstilles på bilens 10 tommer touchscreen. Også lyskontakterne har fået deres egen lille trykfølsomme skærm til betjening (identisk med Golf’ens), som også kræver tilvænning.

Må tage øjnene fra vejen

Man er nødt til at tage blikket fra vejen, når man skal betjene skærmen – og det er jo ikke så godt for trafiksikkerheden.

Men generelt er der dog flere gammeldags betjeningsknapper, så ikke man skal bladre så meget på den eller store 10 tommer touchscreen, hvor der i testbilen også var navigation. Vi skal pege på, at der ikke er handskerumslås.

God kørestilling

Man sidder godt bag rattet – om end man sidder ret lavt. Bilen havde elbetjent alcantara/læder-betrukket sportssæde med trinløs indstilling af sæderyggen – og memory for tre personer. Trinløs dog kun i førersiden. Dertil fodhviler, så man opnår en lige kørestilling.

Bilen har uafhængig affjedring med tværsvingarme bag, og der var ekstra også 18 tommer aluminiumsfælge med Goodyear Ultragrip 224/40 dæk.

Bilen havde 6-trins DSG automatgear, det skifter meget blødt og hurtigt. Men den kører til tider lidt ujævnt i motorgangen – f.eks. ved igangsætning og let acceleration.

Teknik Seat Leon 1,5 FR Sportstourer 204 hk e-hybrid Van:
Motor: 4 cyl.
Grøn profil: Plug-in hybrid.
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse 150 hk v. 5.000-6.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.550-3.500 omdr.
Systemeffekt: 204 hk
Moment: 330 Nm.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Forbrug snit WLTP: 83,3 km/l.
CO2 udslip: 27 g/km.
Elektrisk rækkevidde: 63 km.
Opladning ved vekselstrøm 2,3 kW: 5,48 timer.
Opladning ved vekselstrøm 3,6 kW: 3,42 timer.
Gear: 6 trins DSG dobb.-koblingsgearkasse.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Trailervægt: 1.500 kg.
Køreklar vægt: 1.658 kg.
Nyttelast: 757 kg.
Totalvægt: 2.080 kg.
Vendediameter: 10,5 m.
Læssehøjde udvend./indvend: 750/150 mm.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Dæk: Good-Year Ultra Grip 225/40 R18.
Hvidpladepris e-hybrid Sportstourer: Fra ca. 290.000 kr.
5-dørs udgave e-hybrid: Fra ca. 283.000 kr.
Pris Van Sportstourer eksl. moms: ca. 190.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk