Seat er som bekendt en del af VW-gruppen – og så låner man ofte en tysk model og gør den lokal, når det gælder designet.

For eksempel den store SUV med navnet Tarraco – navnet afledt af havnebyen Tarragona syd for Barcelona. Tarragona er også hjemsted for den spanske flåde.

Teknikken i Tarraco kendes også fra Volkswagen Tiguan og Skoda Kodiac. I vores testbil med 190 hk, 7 trins DSG automatgear og firehjulstræk kaldet 4Drive hos Seat.

2,3 tons trailervægt

Da Tarraco er billigere end bl.a. Tiguan, kan man med fordel vælge Tarraco, der byder på 2,3 tons trailervægt – så det er en rigtig arbejdshest, der kan klare både maskintraileren og en gravemaskine.

Som Van med moms betaler man ca. 390.000 kroner – under 340.000 kroner eksklusiv moms – for topudgaven Xcellence med 190 hk og 4×4 teknik. Og det er meget rimeligt i forhold til konkurrenterne.

Naturligvis har den måske ikke samme luksusudstråling som en Volkswagen, men som arbejdshest burde udstråling ikke være det vigtigste.

1.920 liter varerum

Apropos arbejdshest, så har bilen tagbøjler – og en læssekant på 720 mm. Varerummet er stort – på cirka 1.920 liter. Der er midterboks – men ikke handskerumslås.

Bilens firehjulstræk giver en langt mere stabil kørsel – bl.a. med trailer – og man kan via en drejeknap vælge mellem flere typer underlag – f.eks. sport, sne og off roadkørsel.

Men også økonomi eller normal kørsel – og så kan man indstille det individuelt efter behov. Der er også hill holder.

Digital instrumentering

Men bilen er meget veludstyret med digital instrumentering, som omfatter bordcomputer og 10,25 tommer touchscreen. Testbilen havde ikke indbygget navigation.

Vi skal også nævne læderrat, elbetjent bagklap, 19 tommer alufælge, elektrisk håndbremse, spoilere for og bag, 2-zone klimaanlæg og vipbare sidespejle.

Dertil parkeringsassistent, parkeringssensorer, bird-view monitor og bakkamera, som gør det enkelt at manøvrere den ret store bil med en op til 2,3 tons trailer – f.eks. på en byggeplads. Frihøjden er 200 mm. Bilen er af SUV typen, så man sidder højt og har derfor godt udsyn.

Adaptiv fartpilot

Ved hurtig kurvekørsel krænger den lidt, men det er forventeligt for biltypen. Den kørte dog med 18 tommer fælge, hvor 17 tommer er standard. Tarraco har stiv bagaksel og tværsvingarme.

Sikkerhedsmæssigt skal vi fremhæve nødbremsesystem og adaptiv fartpilot. Men når man er fanget bag en langsomt kørende bil i inderbanen og endelig kan trække ud til overhaling, er den længe om at komme op til den indtastede hastighed.

Vi skal også nævne linjevogter, som holder bilen i sin bane – samt LED lygter, der giver fornemt kørelys – samt LED signatur kørelys.

Hurtig rejsebil

Med 190 hk har man en ganske hurtig bil – og DSG-automatikgearet er suppleret med skifteplader bag rattet, så man selv kan skifte gearene.

Bilen har el-drevne sæder i stof/alcantara med varme, og vi kan nævne den gode lige kørestilling takket været fodpladen i gulvet.

Vi prøvede den på en længere tur – og det er en fin rejsebil, der byder på fin komfort.

Faktaboks Seat Tarraco Xcellence 2,0 TDI 4Drive Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel. 16V.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-3.250 omdr.
Træk: 4×4.
Gear: 7-trins DSG aut.
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8 sek.
Forbrug WLTP: 13,7 km/l.
CO2 udledning: 192 g/km.
Frihøjde: 200 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.845/
Trailervægt med bremse: 2.300 kg.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Stiv aksel. Tværsvingarne.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS. Esc.
Varerum: 1.920 liter.
Dæk testbil: Hankook Ventura S1 Evo 235/50 R18.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: Ca. 340.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk