Med masser af statskroner i ryggen er plug-in-hybrid (PHEV) biler herhjemme blevet de mest populære overhovedet – og de sælges, selv om kunderne har helt andre behov og kørselsmønstre, end disse elektrificerede køretøjer er beregnet til.

Senest har vi prøvet den store Sorento SUV PHEV fra Kia, som vi tidligere har prøvet med dieselmotor og 8-trins dobbeltkoblings gearkasse, hvor der er en trailervægt på 2,5 tons.

Som plug-in-hybrid er der skåret 1.000 kg. af trailervægten – så her falder interessen en del, hvis bilen skal være en arbejdshest.

Billigt at køre plug-in

Som Van er dieseludgaven super velegnet som trækdyr for en entreprenør eller håndværksmester. PHEV udgaven har seks-trins automatgear – men stadig skifteplader bag rattet.

Men som Van er der også mange penge at spare ved at vælge el-bilen – om end PHEV-udgaven er udsolgt lang tid frem.

Men med en afgift på 860 kroner årligt i stedet for 6.660 kroner i dieseludgaven – plus en langt lavere pris i indkøb – står folk naturligvis i kø for PHEV modellen.Den er bare bedst til kørsel i nærområdet.

Ikke økonomisk på langtur

Generelt køres der ikke så langt på ren el, før man er dømt til at nøjes med ren benzinmotor – og så er forbrugstallet ifølge instrumenterne pludseligt under en tredjedel – nemlig ca. 12 km/l i stedet for 62,5 km/l. Dieseludgaven kører 14,7 km/l.

Vi kunne heller ikke udsætte kørsel med el på langture – men enten vælge el eller hybrid. Man kan også vælge kørestil – mellem eco og sport.

57 km på ren el

Rækkevidden på ren el er 57 km (WLTP) og 70 ved bykørsel, men fuldt lastet på jobbet eller langturen til andre dele af landet eller udlandet slipper strømmen hurtigt op.

Den kan være fin som pendlerbil – men kun over kortere afstande, og glem bilen helt, hvis der ikke er adgang til en ladestander hjemme eller i virksomheden.

Flot sikkerhedsniveau

Vi var begejstrede for den forbedrede kvalitet i den første Sorento, vi prøvede for et halvt år siden – og for den lange liste af sikkerhedsudstyr, som selv i basisudgaven omfatter adaptiv fartpilot.

Og vi må fremhæve bilens Around View kamera, hvor man i hovedinstrumentet ser ned langt bilens sider, når man viser af.

Bilen stopper også selv, hvis der kommer tværgående trafik bagved bilen – eller der bare er en forhindring. Der er også nødbremse, der reagerer på fodgængere og cyklister. Så sikker er Sorento – den har også fået de maksimale fem stjerner i en nyeste Euro NCAP-sikkerhedstest.

Luksus-udstyr

Desuden på testbilen i topversion Blind Spot blindvinkel-assistent, linjevogter, skiltegenkendelse, Head-Up-Display, regnsensor, bakalarm, Hill holder, BI-LED forlygter, LED baglygter og -kørelys, fjernlysassistent, tågelygter for og bag, el-justerbare sæder af læder med varme og ventilation, varme i rattet og 10,25 tommer touchscreen med navigation.

I det hele taget er der rigtig meget udstyr i bilen – bl.a. 2-zone klimaanlæg, panorama-glastag (som kan åbnes), elektrisk håndbremse, stor midterboks med køl, tre usb-stik, avanceret musikanlæg, nøglefri start og justerbar lændestøtte i sæderne. Dertil Apple Car play.

2.000 liter varerum

Sædet er el-indstilleligt med to hukommelser for førersæde-indstilling, samt både forsynet med varme og kølefunktion. Et plus er, at man fra førersædet kan indstille højre sæde elektrisk via en knap på siden af ryglænet.

Som Van skal vi understrege det store varerum på cirka 2.000 liter, elektrisk bagklap, forkromet tagræling, lås på handskerum – og en læssehøjde på 760 mm. Dertil kommer en masse aflæggeplads – bl.a. under varerumsgulvet.

Firehjulstræk

Bilen har firehjulstræk med automatisk niveauregulering af bagakslen – så selv om bilen ikke er en traditionel off road’er, så står den ekstra godt fast ved løst eller glat/vådt underlag – man kan vælge imellem sne, mudder eller sand.

Et plus ved kørsel med trailer, hvor der også skal nævnes trailerstabilisering.

Stabilt vejgreb

PHEV udgaven vejer et par hundrede kilo mere end dieseludgaven, så det giver et mere stabilt vejgreb, men det faste affjedring mærkes, når man kører over ujævnheder.

PHEV systemet kalder Kia parallelhybrid, on ekstra og den trækker konstant på alle hjulene – og det giver en god komfort.

Faktaboks Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug-In-Hybrid 4WD Premium:
Motor: 4 cyl. benzin-turbo.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse benzinmotor: 180 hk. v. 5.500 omdr.
Systemydelse: 265 hk v. 1.500-4.500 omdr.
Elmotor: 90 hk v. 2.100-3.300 omdr.
Systemmoment: 350 Nm.
Batteri: 13,8 kWh,
Rækkevidde ren el: 57 km. (By: 70 km)
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,7 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 62,5 km/l.
CO2 udslip: 38 g/km.
Forbrug benzinmotor alene: Ca. 12 km/l.
Gear: 6-trins automatgear.
Træk: 4×4.
Affjedring: Uafhængig for og bag (Multilink).
Dæk/testbil: Continental Premium Contact 6 – 235/55 R 19.
Køreklar vægt: 2.057 kg.
Totalvægt: 2.680 kg.
Vogntogsvægt: 4.200 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Frihøjde: 17.4 cm.
Affjedring: Uafhængig for og bag m. tværsvingarme.
Bremser: Vent. skiver for og bag. esc, ABS.
Varerum: ca. 2.000 liter.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Serviceinterval PHEV: 12 mdr./15.000 km.
Pris testbil hvide plader: 563.332 kr.
Van Sorento Prestige fra: 280.041 kr. plus moms.
Pris testbil Premium Van: 346.006 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk