Den mest solgte Volkswagen i verden er hverken Golf eller Passat – men Tiguan. Og nu har fabrikken opdateret deres bestseller – for bedre at være rustet til de mange nye konkurrenter på det større SUV marked. Det gælder således nyt design for og bag – med en skarpere streg.

Testbilen med 1,5 TSI motor på 150 hk og 250 Nm koster på hvideplader i R Line version fra 546.000 kroner – mens Van prisen eksklusiv moms er ca. 343.000 kroner.

Og så er brugtbilspriser legendarisk høje. Bl.a. derfor har Tiguan Van altid været godt sælgende – således med 104 stk. i 2019, 74 stk. i fjor grunde Corona krisen – og så 29 i de første fire måneder i år. En ny plug-in udgave ventes der også meget af.

2,2 tons trailervægt

Ikke mindst en flot trailervægt betyder en masse for erhvervskunden – i denne udgave er den på 2,2 tons – og 300 kg. mere i dieseludgaven, som nok er den mest populære Van-model. Her får man 150 eller 200 hk – sidstnævnte altid med 4Motion firehjulstræk.

Som Van er man også glad for de otte fastgørelseskroge i i det 1.500 liter store varerum samt et rum under gulvet. Bagklappen opereres elektrisk og der er sorte tagbøjler.

Adaptiv fartpilot er standard

Der er ikke mindst flere sikkerhedssystemer som standard. Det gælder bl.a. Travel assist med adaptiv fartpilot op til 210 km/t samt linjevogter, der selv holder bilen på sporet selv i kurver. Samtidig registreres, at man beholder hænderne på rattet.

Det er ydermere koblet på navigationsanlægget (standard) – så bilen bremses ned, når man nærmer sig et sving. Endelig er systemet også koblet på skiltegenkendelse – så bilen tilpasser sig hastighedsgrænsen.

Matrix LED forlygter

Man kan dog også vælge ikke at bruge disse assistentsystemer og slå dem fra. Især linjevogter på en smal asfaltvej på landet betyder en ustandselig påmindelse om, at man ikke holder sin bane.

Af andre sikkerhedsdetaljer skal vi nævne de fantastiske Matrix LED forlygter (standard) – der giver overbevisende lys på vejbanen – aktiv nødbremse med fodgængergenkendelse, fjernlysassistent, trailerstabilisering og BLIS blindvinkel assistent.

Masser af komfort

Tiguan holder fast i sine gamle dyder, som er let ind- og udstigning, et godt udsyn og masser af komfort – og vi skal i topmodellen her nævne de meget komfortable sæder med alcantare/læder/stof-betræk, den trinløse indstilling af sæderyggen, den lige kørestilling, fodpladen med alu-indlæg.

Bilen er måske ingen racer og man får også bedre bundtræk i dieseludgaven. Til gengæld er den testede udgave ret økonomisk med 13,7 km/l – og to af de fire cylindre slår fra i marchfart (kaldet aktiv cylinder styring) mellem 1.400- og 4.000 omdrejninger samt op til 130 km/t.

Bilen har en meget velfungerende 7 trins DSG automatgearkasse – men man kan også selv skifte via skifteplader bag rattet.

Fin til længere ture

På vejen får man en smidig bil, der er ganske komfortabel og derfor fornem til langture. Bilen har uafhængig affjedring med triangler for og multilink affjedring bag og er meget stabil – også i hurtige sving.

Der er elektromekanisk styretøj og multifunktionsrat. Bilen var udstyret med 20 tommer alufælge med 255/40 dæk.

God aflæggeplads

Der er også seneste connectivity-system med wi-fi, mulighed for WeConnect app – koblet op omkring bilens digitale instrumentering og standard navigationssystem.

I kabinen er der god aflæggeplads med handskerum (uden lås) og midterboks med armlæn/låg– og vi kan nævne læderrat med varme, nøglefri start, DAB+ radio, to stk. usb-stik (C model) og 12 volt stik, elektronisk håndbremse, p-advarsel og p-assistent samt flaske og kopholdere.

Ryglænet på passagersædet kan også vippes frem – og der er skuffer under forsæderne.

Fakta VW Tiguan 1,5 TSI R-Line:
Motor: 4 cyl. (2 cyl/ACT)
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Forbrug snit WLTP: 13,7 km/l.
CO2 udledning: 165 g/km.
Acc. 0-100 km/t: 9,5 sek.
Topfart: 203 km/t.
Gearkasse: DSG 7 trins aut.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. Skiver for/skiver bag, ABS, esc, ASR.
Dæk: Good-Year Ultra Grip 255/40 R20.
Varerums-volumen: Ca. 1.900 liter
Læssehøjde: 750/19 mm.
Varerum: 1.560 x 1.300 x 875 mm.
Hjulkasser: 1.010 mm.
Bagklap-åbning: 765 x 1.115 mm.
Sidedørs-åbning: 760 x 315 mm.
Vendediameter: 11,5 m.
Trailervægt: 2,2 tons.
Køreklar vægt: 1.640 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader R-Line: Fra 546.000 kr.
Testbil pris hvide plader: 570.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 342.876 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk