Renault i Danmark har været meget glade for at have Dacia Dokker på programmet – den lille, rumænsk-byggede varebil har på cirka fem år solgt i 4.700 enheder – langt flere end sin franske søstermodel Renault Kangoo.

Faktisk blev Dokker præsenteret allerede i 2012 , men fordi man hos Renault Danmark var bange for, at Dokker ville kanibalisere Kangoo, der i forvejen havde det svært, ventede man i to år, før  man valgte at sælge den.

Og profetiet holdt – den billige ”no nonsens” varebil ramte lige ind i de små håndværkeres-, pizzaejeres og serviceteknikeres hjerter.

Samme platform

Men den franske fabrik, som ejer Dacia, har valgt, at alle varebiler fremover skal bære navnet Renault – og det handler her om marketingstrategi, for ret beset bliver afløseren for Dokker stadig bygget på en Dacia-fabrik – nu ikke i Rumænien, men i Marokko.

Således er platformen helt den samme som før. Bilen kører fortrinligt – og der er mulighed for en trailer på 1.200 kg. inklusive trailerstabilisering. Elektronisk stabilitetssystem esc er standard.

Vi skal nævne at førersædet kan indstilles i højde og hældning – modsat passagersædet, som kun indstilles i længderetningen.

Stadig lavpris varebil

Der pilles ikke ved ideen med Dacia – det er fortsat en lavpris varebil. Men afløseren for Dokker, der hedder Renault Express, er blevet stærkt forbedret – så en prisstigning på cirka 5.000 kroner fra forgængerens 106.000 kroner er absolut rimelig.

Derfor håber man på en fortsat succes trods navneændringen – for bilen kunne lige så godt have hedder Dokker 2.

Kun en enkelt model

Navnet Express har Renault brugt på deres basis varebiler i mange år – og den nye Express findes da også kun i en længde og en 1,5 liters, 4-cylindret dieselmotor, som er genganger – med valg imellem 75 og 95 hk. Bilerne koster henholdsvis 111.263- og 117.263 kroner plus moms.

Vi har prøvet 95 hk udgaven i dag i Nordsjælland – og bilen er ret hurtig. Gearskiftet fungerer godt – og der er trækkraft fra 1.200 omdrejninger – eller fra 60 km/t i femte og 70 km/t i sjette gear. Så i byzone er der dømt fjerde gear.

Bilen fås ikke med automatgear som Kangoo – som Dokker fås den alene med 6-trins manuel. Gearkasse (Kangoo fås med automatgear). Tanken er nu på 50 liter – og det sikrer lang rækkevidde på en tankfuld diesel.

716 mm skydedør

Express  rummer 3,3-3,7 kubikmeter. Men rummet er større end  i Dokker – og bilen har ifølge Renault Danmark klassens bredere skydedør på 716 mm bredde – men ikke bred nok til en europalle på 0,8 meter på den smalle led.

Varerumslængden er på 1.991 mm. Flot i forhold til bilens længde på 3,89 m. Til gengæld fås bilen ikke med en skydedør til venstre, som det er tilfældet med den nye Kangoo.

Helt nyt interiør

Express har fået typisk Renault front med stort Renault logo og et større rudeareal med bedre udsyn – dertil helt nyt interiør med mulighed for 5,5- eller 8 tommer skærm og eventuel navigation – og instrumenteringen ser stort set ud som i den kommende Kangoo. Der er 47 liter aflæggeplads i kabinen.

Der er gjort meget ud af isoleringen af bilen, så støjniveauet er lavere og resonans-lydene færre.

Væsentligt er nye og meget bedre sæder med langt mere ergonomisk korrekt udformede. Det er ikke så voldsomt som før – men der er fortsat meget hård plast på instrumentbrættet, men så er den jo renere at rengøre, som svaret ofte er fra bilsælgeren, hvis plasten nævnes.

Mange udstyrsmuligheder

Bilen fås bl.a. med Rear View Assist med digitalt bakspejl i form af monitor, op til tre usb stik, 12 volt stik, vidvinkelspejl i solskærmen i højre side, Blindvinkel (Blind spot) advarsel, regnsensor, DAB radio, air condition, varme i sæderne og parkeringssensorer for og bag. Der er trådløs opladning af mobiltelefonen og Apple Car Play.

Den nye Renault Express er til salg i næste måned – mens den nye Kangoo først kommer til Danmark i løbet af sommeren.

Små varebiler siden Renault 4

Renault har solgt varebiler i 100 år – men i denne størrelse siden 1962, da fabrikken introducerede Renault 4 i varebilsudgave (bl.a. anvendt af det danske postvæsen).

Den første Kangoo kom frem i 1998 – som eludgave i 2011 – og Dokker kom til i 2012 (herhjemme i 2015).

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk