Til marts introduceres den faceliftede Dacia Duster i Danmark – og fra begyndelsen på gule nummerplader. Duster er en model, der har tre år på bagen, og har æren af at være den mest populære variant i Dacia programmet.
Siden introduktionen i 2010 er der solgt 450.000 Dacia Duster i Europa. I Frankrig var den således blandt de ti bedst sælgende biler i 2012. Nu bliver den populære model forynget både ude og inde.
Den faceliftede Dacia Duster er på alle måder blevet mere sofistikeret end forgængeren – især inden døre.
Den nye Dacia Duster har samme proportioner som den gamle. Nemlig en længde på 4.31 meter og en bredde på to meter.
Multimediesystem fra Renault
Bag rattet finder man det helt nye instrumentbord med muligheden for at integrere et multimediesystem. I Renault kender man systemet som Medianav. Det indeholder navigation, Bluetooth telefoni, radio mm. Alt sammen styret via en 7 tommers touch skærm. Sæderne er også helt nye med bedre støtte.
I forhold til den ”gamle” Dacia Duster er der cruise control og baksensor. Samtidig er pladsen øget for fører og passager – og der er blevet endnu mere plads i varerummet med mulighed for at fragte 2,70 meter lange genstande.
Udenfor er det de små men markante ændringer, der præger den nye Duster. Kølergrillen er helt ny og luftindtagene under ligeså. Forlygterne er nu med dobbeltoptik. Indtrykket af en robust bil understreges af nye sorte tagrails og muligheden for 16 tommer fælge.
To benzin og to diesel
Den nye Dacia Duster fås med både benzin og dieselmotor. Basisversionen kommer med den velkendte 1.6 liters benzinmotor med 105 hk. Denne vil i Danmark kun kunne fås som 4×2 version og kun i basisversionen – Base.
Nyheden på benzinsiden er den nye 1.2 TCe motor med 125 hk. Den har et moment på 205 Nm – her er de 90 procent til stede ved 1500 omdr/min.. 0-100 km/t er klaret på 9.6 sekund. Ved blandet kørsel er forbruget 16.4 km/l.
På dieselsiden er det Renaults kendte motorer, der går igen. Nemlig 1.5 Dci motoren fra Renault i hhv. 90 og 110 hk udgave – begge med seks trins gearkasse. Den 90 hk version yder 90 hk ved 3750 omdr/min og har et moment på 200 Nm. Det kombinerede forbrug er 21.7 km/literen. Den 110 hk udgave yder 110 hk ved 4000 omdr/min, og har et moment på 240 Nm ved 1750 omdr/min. Brændstofforbruget er 20,8 km/l i versionen med 4X2, mens forbruget i 4×4 mode er 19,2 km/l. Begge versioner med dieselmotor har en seks trins gearkasse.
To- og firehjulstræk
Dacia Duster fås både i en version med træk på forhjulene og en version med træk på alle fire.
I 4×4 versionen er der tale om en ægte off roader. Her er bunden forstærket og der er øget frihøjde. I 4×4 versionen har man mulighed for at vælge forskellige indstillinger.
4×2 mode: Transmissionen spærres, så den kun har forhjulstræk, hvilket mindsker friktionen og øger brændstofeffektiviteten. Auto mode: Her fordeles trækkraften automatisk mellem for og baghjul alt efter vejgreb. Lock mode: Her låses transmissionen så kraftfordelingen er 50/50.
I Danmark til marts
Dacia Duster introduceres i Danmark til marts og importøren forventer, at få alle motorvarianter hjem, men med forskelligt udstyr. I Danmark opererer man med tre forskellige varianter. Base, Ambience og Laureate.
Base er som navnet antyder basisversionen, som man kun introducere sammen med 1.6 liters versionen. Ambience er udstyrsvarianten op i forhold til Base. Standard udstyr rummer blandt andet, elruder, fjernbetjent centrallås, Plug&Play radio, Bluetooth telefoni, tagrails. Denne version fås til både 90 og 110 hk diesel og til den 125 hk benzinversion. Laureate: Dette er topversionen, som man har valgt at tage hjem. I Laureate er aircondition, kørecomputer, tågelygter, 16 tommer fælge, elruder/elspejle og indfarvede kofangere standard. Denne version fås til 110 hk dieselversionen og til den 125 hk benzinversion. 4X4 versionen fås kun i sammenhæng med 110 hk Dci motoren
Aircondition til 6.000 kr.
Til Dacia Duster er det muligt at købe en række ekstraudstyr. Det mest populære bliver givetvis aircondition til 5.990 kroner, medienav til 4.990 kroner og måske læderrat til 900 kroner. Det er også muligt at få et specielt 4×4 kit.
Introduktionen i Danmark bliver i slutningen af marts – endnu er priserne ikke færdigforhandlet. Men det bliver uden tvivl en af de billigste af sin art herhjemme. Især firehjulstrækkeren på gule bliver interessant.
I Danmark begyndte man med 34 forhandlere, men tallet er nu oppe på 37 forhandlere ud af i alt 53 Renault-forhandlere. Ganske som konceptet er alle andre lande, er alle Dacia forhandlere også Renault forhandlere.
Varebilen Dokker i foråret
Ud over Dacia Lodgy, som importøren introducerede i april, har man i Danmark også introduceret Dacia Sandero. I slutningen af januar introducerer man st.car’en Dacia Logan og i slutningen af marts så Dacia Duster. Derefter kommer varebiler Dokker, der blev nummer to ved kåringen af den internationale kåring Van of the Year for året 2013. I slutningen af andet kvartal kommer så den sidste model – den mere sporty Dacia Sandero Stepway.
I Danmark er salget ifølge importøren gået som forventet. Indtil nu har man solgt 631 Dacia Lodgy og 282 Sandero. I alt 913 Dacia år til dato. I 2014 forventer man at salget øges i takt med at alle modellerne er på plads. Forventningen er, at Dacia vil have en markedsandel i Danmark på 1 procent i 2014. Alle Dacia personbiler og st.cars kan også fås som varebiler.