Renault Trucks har indledt flådeforsøg med deres ellastbil Oxygen, som er udviklet til bydistribution.

Efter den indledende testfase i Lyon og Paris, har man indledt samarbejde med den næststørste hollandske supermarkedskæde Jumbo og logistik-eksperterne SVZ.

Flådeforsøget skal foregå i Amsterdam, som Renault Trucks har valgt som optimal by til bykørsel med dens mange bløde trafikanter.

26 tons ellastbil

Renault Trucks og deres partnere har, med fokus på miljøpåvirkning, kombineret deres ekspertise for at udvikle en ny 26-tons elektrisk test-lastbil, der kan operere i hollandske miljøzoner.

I modsætning til den første testlastbil ”Geodis,” vil den nye test med ”Oxygen” i en seks-måneders periode omfatte køleleverancer fra lageret til Jumbo-supermarked i centrum af Amsterdam.

Jumbo sigter mod at være CO2-neutrale inden 2030. Forsyning af butikker og levering af dagligvarer er virksomhedens daglige arbejde.

Nødvendig erfaring

”Vi arbejder kontinuerligt på at minimere energiforbruget og reducere vores CO2-aftryk. Oxygen-projektet vil give os den nødvendige erfaring og forberede os til fremtiden,” siger Wilko Maas, Fleet Manager hos Jumbo Supermarkeder.”

Erwin Keizer, der er økonomidirektør hos SVZ tror, at med Oxygen-lastbilen arbejder man mod nul-emissionstransport og skaber en sikrere måde at levere varer på.

Prototypen er bygget på Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandiet – den første europæiske fabrik, der startede serieproduktion af elektriske lastbiler i 2020.


Fakta: Oxygen electricque:

Oxygen er specielt designet til kørsel i byen – udviklet af Renault Trucks og 17 partnere.

 For øget synlighed og sikkerhed har Oxygen en lav indstigning og stor forrude, der giver chaufføren et ekstra godt udsyn over trafikanter. Flere kameraer erstatter spejle for et 360 grader udsyn, med betydelige forbedringer bagude og muliggør overblik over fodgængere og udsatte trafikanter i blinde vinkler.

 For at forbedre chaufførens komfort og sikkerhed er en skydedør installeret på passagersiden, hvilket nedbringer de risici, der kan være forbundet med at åbne en traditionel dør. Chaufføren kan gå ind og ud af køretøjet fra både højre og venstre side. Derudover er ind- og udstigning fra kabinen gjort lettere på grund af den lave indstigningshøjde.

 For perfekt opbevaring af gods, er køretøjet udstyret med en kølekasse og er temperaturstyret.

 Derudover, for at tilpasses byen og med fokus på chaufførens komfort og forbedring, er lastbilens ydre linjer og kabinens indre blevet redesignet.

Tekniske specifikationer:

 Totalvægt: 26 tons
 Chassis: 6×2
 Dimensioner: 10 m (l) x 2.6 m (b) x 3.8 m (h)
 Akselafstand: 4600 mm
 Opbygning: Køleenhed integreret på chassis
 Batterikapacitet: 3 x 94 kW, i alt 282 kW
 Rækkevidde: 150 km, tilpasset SVZ’s daglige leverancer for Jumbo i Amsterdam

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk