Gennem samarbejdsprojektet ”DOLPHIN” er Renault Trucks ved at udvikle et elektrisk laboratoriekøretøj, der skal bane vejen for den fremtidige generation af elektriske lastbiler til fjerntransport.
Målet er at vurdere potentialet for teknologisk innovation i form af energi- og miljøoptimering, sikkerhed, ergonomi og komfort ombord.
Forskningspartnere
DOLPHIN-projektet (Development Original truck Lab for Physical INtegration) ledes af Renault Trucks med et konsortium af industrielle og akademiske forskningspartnere baseret i Auvergne-Rhône-Alpes-regionen – med Lyon som hovedby, hvor også Renault Trucks hører til.
Auvergne-Rhône-Alpes er en af de nye franske regioner, der blev oprettet pr. 1. januar 2016.
Lamberet trailere
Konsortiet består af Lamberet, kendt producent af kølesættevogne og SafetyTech- et Gauzy Compagny, en specialist i kørekomfort og sikkerhedsløsninger til turistbusser, busser, autocampere og lastbiler.
Dertil kommer Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique, Laboratoire Ampère, Laboratoire de Mécanique des Contacts et des Structures, under overservation af INSA (National Institute of Applied Sciences), blandt andre – og Laboratoire de Psychologie Sociale et Cognitive (under Clermont Auvergne University).
Tre forsøgsområder
Målet med dette samarbejdsprojekt er at bygge et demo-køretøj, baseret på en fuldelektrisk lastbil, for at teste og evaluere teknologiske innovationer inden for tre forskningsområder:
– Energi- og miljøoptimering, med forskning med fokus på aerodynamikken i det fuldelektriske køretøj og mere generelt på energieffektiviteten af hele produktionsforløbet.
– Sikkerhed for trafikanter med integration af specifikt udstyr for at forbedre sikkerheden for sårbare trafikanter.
– Ergonomi og komfort i førerhuset, med et fuldstændigt nydesignet instrumentbord og nyt interiør, der giver en innovativ oplevelse med fokus på chaufførens velbefindende.
Nye mobile applikationer, der muliggør optimeret styring af opbygningsudstyr, vil også blive testet.
Begynder i foråret
For Renault Trucks er DOLPHIN-projektet en måde at forberede sine fremtidige generationer af elektriske lastbiler på ved at udforske og fremme udvikling indenfor nye teknologier.
Produktionen af laboratorielastbilen begynder i foråret 2024. Renault Trucks er en del af Volvo Truck gruppen, som formentlig også er involveret i projektet.
Støtte fra den franske stat
DOLPHIN-projektet er vinderen af “CORAM 2022” projektet (Comité d’Orientation pour la Recherche Automobile et Mobilité), som støtter innovationsprojekter, der vil fremskynde overgangen til fremtidens køretøj.
Det er blevet finansieret af den franske regering som en del af Frankrig 2030 og af EU – Next Generation EU som en del af France Relance-planen.