Volvo Trucks og den tyskejede logistikvirksomhed DHL Freight har netop indgået et samarbejde om at fremskynde introduktionen af tunge elektriske lastbiler til brug for regional transport i Europa – altså over længere afstande.

Hidtil har størstedelen af elektriske lastbiler været anvendt til transport over kortere afstande inden for byer og byområder.

Den samlede indsats markerer et vigtigt skridt i retning af klimaneutrale transportløsninger.

Fossilfri Volvo Truck i 2040

”Vores forpligtelse er, at hele vores salg af lastbiler vil være fossilfri senest i 2040,” siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.

DHL/Volvo projektet er et projekt med fokus på tunge transporter og på længere afstande.

Samarbejdet indbefatter de første verdensomspændende test af en fuldt elektrisk Volvo FH-lastbil med en totalvægt på op til 60 tons.

Begynder test i marts

Fra marts kører lastbilen mellem to DHL logistikterminaler i Göteborg og Jönköping i Sverige – en afstand på ca. 150 km.

Under forsøget vil Volvo og DHL indsamle vigtig information og erfaring om etablering og drift af en passende opladnings-infrastruktur – for at optimere på den rette balance mellem afstand, vægt af gods – samt opladningssteder i den daglige godstransport på vej.

35 pct. bedre end i 2007

DHL’s mål er at reducere alle logistikrelaterede emissioner til nul. Nogle af de vigtige milepæle er allerede gået i opfyldelse for virksomheden.

”I forhold til 2007 er vores koncerns CO2-effektivitet forbedret med 35 pct. Vi har fortsat brug for innovative teknologiske løsninger og stærke partnerskaber på denne rejse. Jeg er overbevist om, at vores stærke samarbejde med Volvo Trucks, et af de største lastbilmærker i verden, vil hjælpe os med at nå vores ambitiøse klimamål inden for godstransport på landevej, ” siger Uwe Brinks, administrerende direktør hos DHL Freight.

Vigtigt konkurrence-parameter

Volvo Trucks fokuserer på det nødvendige skift i retning mod fossilfri transport, ved at gøre overgangen til elektrificering så problemfrit og effektivt som muligt.

Dette gøres ved at overveje alle aspekter af økosystemet til elektrificering, herunder opladning, ruteplanlægning, køretøjer, service og anden support.

”Transporterhvervet ændrer sig hurtigt, og bæredygtighed er et vigtigt konkurrenceparameter for mange af vores kunder,” siger Roger Alm.

Hurtig og enkel overgang

Volvo Trucks tilbyder transportløsninger, der hjælper med en hurtig og enkel overgang til fossilfrie brændstoffer såsom elektricitet- og man har et langvarigt samarbejde med DHL.

”Deres globale og brede ekspertise inden for logistik giver os mulighed for at undersøge betingelserne for at komme videre med dette teknologiskift – og tilpasse det til andre kunders behov og typer af transport, ”siger Roger Alm.

Flere teknologi-projekter

DHL Freight driver flere forskellige bæredygtige- og fossilfrie teknologiprojekter, og har introduceret et klimafokuseret shippingkoncept i Sverige.

Kunder, der bruger programmet, betaler et fast tillæg for hver pakke eller palle, der sendes, og indtægterne fra de tillæg bliver investeret i rene teknologier inden for det svenske netværk.

Kæmpe udfordring

Logistiksektoren står over for en kæmpe udfordring, som samtidig giver store muligheder for reduktion i CO2 ved godstransport.

”Samarbejdet med Volvo Trucks hjælper DHL Freight med at spille en endnu større rolle i overgangen mod bæredygtige alternativer og er endnu et vigtigt bevis for vores langsigtede strategi mod klimaneutral transport,” siger Robert Zander, administrerende direktør for DHL Freight Sweden.

Allerede mange erfaringer

Allerede nu er Volvos to lastbiler FL Electric og FE Electric, der anvendes til by-distribution i serieproduktion.

DHL Supply Chain tog for nylig en ny Volvo FL Electric i drift i London, og introducerede dermed den første fuldelektriske Volvo-lastbil til by-distribution i Storbritannien.

I slutningen af sidste år begyndte Volvo Trucks i Nordamerika salget af VNR Electric, og i år vil Volvo Trucks indlede salget af tunge elektriske lastbiler i Europa.

Projektfakta:

 DHL/Volvo-projektet starter i første kvartal af 2021 og er en del af REEL, et initiativ, der drives af Sveriges statslige innovationsmyndighed Vinnova for at fremme overgangen til et elektrificeret godstransport.
 Ruten går mellem Göteborg og Jönköping i Sverige, som er en afstand på 150 km.
 Opladning sker hos DHL i Jönköping og Volvo Truck Center i Göteborg.