Den populære B-SUV klasse vokser – ikke mindst i form af elbiler – men nogle af de kendte modeller bliver også opdateret.

Det gælder f.eks. Peugeots e-2008, som fik lidt mere power i fjor med længere rækkevidde på 403 km og nu 156 hk og 260 Nm.

Det har måske ikke fået bilen til at fremstå som racerbil, som man ellers oplever i mange elbiler – men den er blevet lidt smidigere at køre i. 9,1 sekund til 100 km/t og en topfart på 150 km/t kan andre biler i klassen dog gøre bedre.

En tidlig udgave

Vi prøvede en GT-udgave, som betyder en masse sporty opsætning med 3-D instrumentering med 10 tommer touchsceen og navigation, 180 grader bakkamera, klapbare el-sidespejle, klimaanlæg, skiltegenkendelse, læderrat, LED lygter for og bag samt 17 tommer aluminiumsfælge.

En hel del operationer skulle foregå via skærmen – bl.a. irriterede det at blæseren skulle indstilles på skærmen – men der var dog også en del kontakter på instrumentbrættet under skærmen.

Bilen var en tidlig udgave kaldet GT First Edition, hvor der ikke var ”Driver Assistance Pack” med bl.a. adaptiv fartpilot med stop & go samt linjevogter – men den version er heldigvis udgået.

Spar momsen som Van

Prisen i dag for en GT model er ca. 310.000 kroner på hvide plader – mens man kan erhverve den som gulplade-Van for 150.000 kr. plus ombygning. Man sparer nemlig kun momsen som Van.

Men man skal være klar over, at den ikke må trække en trailer. Varerummet er cirka 1.100 kg – men vi savnede en elbetjent bagklap.

Der er dog god aflæggeplads under gulvet i varerummet. Læssehøjden målte vi til 70 cm.

Rar bybil

2008 er en kompakt bil, men rar at køre i byen, hvor el-udgaven også kommer til sin ret – og med længere rækkevidde kan man også komme længere rundt i omegnen uden at “løbe tør” for strøm.

Som SUV model sidder man lidt højere, og det betyder lettere ind- og udstigning og bedre udsyn.

Og det gør bilen velegnet som Van i f.eks. servicebranchen.

Test i koldt vejr

Vi prøvede bilen i koldt vej – omkring frysepunktet – og så er rækkevidden knap så stor. Vi registrerede cirka 255 km med blandet kørsel inklusive en del på motorvej. Og det koster i en elbil om vinteren.

Et plus er bilens varmepumpe, så man sparer lidt på strømmen. Men kabinen var længe om at blive varm – og bl.a. havde den ikke sædevarme eller varme i rattet – og det savner man i vinterkulden.

Modsat hjalp bilens B-pedal med at samle lidt strøm op ved friløb og opbremsninger. Og så sparer man jo lidt på bremserne.

320 kg tungere

Selv om de er tungere end benzinudgaven, kører den glimrende – og klarer et bugtet landevej fint. Om end ikke med samme fantastiske vejgreb som den 320 kg. lettere benzinmodel.

Men der er sportssæder (i stof med læderkanter), der med højdejustering giver god støtte. Men vi savnede trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle).

Designet er også frisket op – bl.a. med tre løveklør i frontens kørelys og baglygter. Vi skal også nævne de sorte tagrælinger, hækspoiler og bilens sportsvogns ”look a like” instrumentering med kulfiberudformning.

Faktaboks Peugeot e-2008 GT:
Elmotor ydelse: 156 hk.
Moment: 260 Nm.
Batteri: Litium-ion.
Batterikapacitet: 54 kWh.
Ladetid AC/11 kW 0-100 pct: 4,5 time.
Ladetid DC/100 kW 0-80 pct: 30 min.
Rækkevidde WLTP: 403 km.
Gear: 1-trins aut.
Forbrug: 159 Wh/km.
Topfart: 150 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Køreklar vægt: 1.662 kg.
Totalvægt: 2.030 kg.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Læssehøjde: 70 cm.
Dæk: Michelin Alpin 5 – 245/60 R17.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris GT hvide plader: 310.000 kr.
Pris gule plader: Ca.250.000 kr. plus ombygning.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk