Det er måske lidt groft at kalde den elektriske EQB fra Mercedes-Benz for en arbejdsbil, men med bilens 1,7 tons trailervægt vil den være et godt bud på en grøn bil, der er egnet til firmaets distributionsopgaver.

Importøren har ikke prissat van-udgaven – selvom der er solgt en håndfuld af dem som Van, for ombygningen foregår via forhandlerne. Derimod er GLB udgaven på prislisten.

Den større EQV var heller ikke prissat som Van fra begyndelsen – men kunder, Mercedes-Benz forhandler Hessel og det store opbyggerfirma Plagborg rottede sig sammen og fik den og den elektriske V-klasse godkendt.

Små færger

Vi prøvede EQB på en langtur til det nordjyske – med udgangspunkt i Nordsjælland – via Mols-Linjen. På den måde slap vi for at lade så ofte i forhold til en tur rundt om Fyn.

Tillige kørte vi ad små veje på tværs af Djursland og valgte endda de små færger over Randers Fjord frem for motorveje.

Turen gik så via hyggelige Mariager til Hadsund og til lille Vildmose. Derefter retur med stop over i Grenå. På vores odyssé var der også en afstikker til f.eks. Moesgaard syd for Aarhus.

Pause på 45 minutter

Det gav os mulighed for at lade bilen nogle gange – for rækkevidden er ikke så stor som en del andre elbiler i klassen. Selv om den samlede strøm op gennem kraftig rekuperation viaskifteplader bag rattet.

Vi valgte hurtig-ladestandere hos henholdsvis Norlys i Hadsund og hos OK i Trustrup på Djursland. Hver gang var vi nede omkring de 20 pct., og fyldte hver gang til 100 pct.

Det betød hver gang en pause på 45 minutter – med udsigt til dels en vaskehal og dels standere med benzin og diesel, hvor kunderne kom i deres fossil-biler – tankede og kørte igen på få minutter.

Småt med kaffe

Så kunne man jo være misundelig. Til gengæld fik man læst den lokale avis godt og grundigt imens. Til gengæld var de småt med kaffe, som man jo hører, man skal nyde, mens man tanker. Måske termokanden kan få sin renaissance.

Vi tankede også ved en lokal 22 kW stander ved museet i Moesgaard – hvor vi i de par timer, vi besøgte Gravballemanden, dog kun fik sjatladet. Så ja – det er en mind-changer at skifte til el. Man skal afsætte tid til at lade på langturen.

Med en wallbox hjemme eller i firmaet er det ikke et problem i hverdagene at have en elbil – kun en udfordring på langturene.

Vælg adaptiv fartpilot på turen

Til gengæld får man en super-komfortabel kørsel under støj af betydning – og tillige en lynhurtig bil og meget letkørt.

Bilen havde adaptiv fartpilot opkoblet på bl.a. skiltegenkendelse og GPS, så bilen selv skiftede ned til den gældende fartgrænse samt samme farten ned ved f.eks. rundkørsler. Og op igen, når begrænsningen er slut. Det var super behageligt.

Vænner man sig til altid at bruge den adaptive fartpilot, slipper man også for at høre på nye bilers bimlen og bamlen i forhold til de nye EU regler, når man kommer over 50 km/t.

Ikke fuld power

Positivt om EQB er dog, at opladning på f.eks. 10-80 pct. går rimeligt kvikt – med en flad ladekurve.

Ved de ladestandere, som vi benyttede, ville bilen ikke lade med mere end henholdsvis 65- og 40 kW, selv om den burde kunne lade med 100 kW ifølge fabrikkens oplysninger.

Da vi hentede bilen forud for turen, var den ladet til tæt på max, men instrumenterne lovede kun 360 km rækkevidde – om end fabrikken lover 442 km. Efter at have opladet bilen helt, blev vi lovet rækkevidder på henholdsvis 386- og 402 km.

Firehjulstræk

Batteriet er på 67 kWh og ydelsen for de to elmotorer i den firehjulstrukne bil er 292 hk. Derfor er betegnelsen 4Matic.

På hvide plader kan man vælge i mellem 1,7 tons trailervægt eller syv sæder, men holder man sig til fem sæder, er der masser af bagageplads – og som Van masser af plads til godset og elektrisk bagklap. Læssehøjden målte vi tll 720 mm.

Tal med bilen

Dertil er der masser af aflæggeplads i kabinen. Der er en stor midterboks, men ikke handskerumslås. Der manglede også aflæggeplads til elkablerne under gulvet

Kabinen er indrettet med to digitale skærme på hver 10,25 tommer – på den højre skærm også med navigation.

Der er også MBUX infotainment system, hvor man kan kommunikere med bilen på dansk.

Høj siddestilling

Bilen er noget tung  at køre– men der er fine køreegenskaber med en behagelig og justerbar affjedring og præcist styretøj. Vi havde dog lidt problemer med at indstille støtten i sæderne. Et plus er den lille ind- og udstigning og den høje siddeposition.

I daglig kørsel i byen er bilen støjfri, og vindstøj bemærker man ført ved motorvejsfart.

På rattet indstilles den adaptive fartpilot samt musik og telefon. Det kræver tilvænning – nemt er derimod gearvælgeren, som er en stilk på ratstammen.

Højt udstyrsniveau

Udstyret er flot – især taget i betragtning, at bilen havde AMG elementer så som alufælge. På bilen var de på 20 tommer, men standard er 18 tommer.

Vi skal også nævne LED lygter, 360 grader kamera, trådløs opladning af mobiltelefon og klimaanlæg. Dertil alutagræling, linjevogter, læderrat med varme, sæder med ruskind og læderkanter samt automatisk op- og nedblænding.

Der er dog kun to års fabriksgaranti – men kvaliteten på bilen er skyhøj.

Tekniske data Mercedes-Benz 350+ 4Matic:
Motorer: 2.
Batteri: 67 kWh.
Opladninig: 11 kW A.C/100 kW DC
Effekt: 292 hk.
Moment: 520 Nm.
Topfart: 160 km/t.
0-100 km/t: 6,2 sek.
Rækkevidde WLTP: 442 km.
Forbrug: 17,2 kWh/100 km.
Køreklar vægt: 2.165 kg.
Trailervægt: 1.700 kg.
Varerum Van: ca. 1.710 liter.
Akselafstand: 2.830 mm.
Dæk: Pirelli P Zero 235/45 R20.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris 4×2: ca. 463.000 kr.
Pris Van ca. 375.000 kr.
Pris 4Matic testbil på hvide plader: 518.000 kr.
Pris Van ca. 420.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk