Det er nok én af de plug-in hybrid biler, som kører længst på ren el – nemlig 127 km ifølge WLTP tal: Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic.

Da vi hentede bilen, var det koldt – og instrumenterne lovede kun 89 km, men det handler om køremåde hos de forrige testpiloter.

Når man kører på landevej og motorvej, kan man tillige gemme på strømmen til man når bycentrene.

Penge at spare som Van

Listeprisen på hvide plader uden ekstraudstyr er ca. 867.000 kroner – altså godt en halv million på gule plader.

Men med en pris med tilskuddet til plug-in ender vi – med for godt 200.000 kroner ekstraudstyr så som AMG pakker – på over en million kroner på hvide plader.

På gule plader med alt udstyr ender vi måske på kun 700.000 kroner, for med så dyre biler er der virkelig penge at spare som Van.

Masser af trækkraft

Teknisk med både en twin-turbo dieselmotor og en elmotor, der samlet leverer et vildt drejningsmoment på 745 Nm mellem 1.800- og 2.900 omdrejninger.

Som håndværksmester får man en bil med masser af overskudskraft.

Trailervægten er to tons – så man mærker ikke meget til maskintraileren og gravemaskinen, når man kører afsted på landevejen med skifteplader bag rattet, hvis den 9 trins automat-gearkasse skifter for langsomt.

1.400 liter varerum

Som Van får man et varerum på ca. 1.400 liter – foruden elektrisk bagklap. Læssehøjden har vi målt til 860 mm. Man kan ekstra få trailer-assist til ca. 5.000 kr. plus moms.

Bilens store 31,2 kWh batteri fylder meget under gulvet bagest – så der er ikke aflæggeplads. Derfor fylder ladekablerne noget – men der er dog en taske til dem.

6,4 sekunder til 100 km/t

Det er sjældent at se en konstellation mellem diesel, el og plug-in teknik, men Mercedes tilbyder også bilen som benzin og plug in – samt som benzin og diesel.

Benzinmotoren yder 197 hk og 440 Nm – elmotoren 136 hk og ligeledes 440 Nm.

Samlet 336 hk. Så den når 100 km/t på 6,4 sekunder og har en topfart på 219 km/t.

Lavere CO2 udslip

Diesel er generelt ikke populært blandt politikere i Europa, men CO2 udledningen er 20 pct. lavere end med plug-in benzinmotoren.

Kun er diesel mest foreneligt med en varm motor, så kører man lange stræk, er bilen faktisk miljørigtig.

Omvendt kan man stort set nøjes med at køre på el i det daglige – hvis man ikke skal så langt. De færreste kører ved 127 km. om dagen.

Lad op på 30 minutter

I øvrigt kan man ved at bruge bilens DC hurtigladestik oplade bilen på en halv time – med 60 kW DC lader tre timer – takket været bilens 11 kW onboard lader.

Og det gælder også i det offentlige rum.

I jobregi har man også glæde af elektrisk bagklap, handskerumslås samt bakkamera, trådløs opladning af telefonen, varme i rat og sæder samt 2-zone klimaanlæg.

Luksus-udstyr

Altså noget af en drømmebil til hårdt arbejde – hvor man så også bliver forkælet af overdrevet luksus med masser af udstyr.

Her kan nævnes LED lygter med adaptiv fjernlys assistent, glassoltag (kan åbnes) og 12-tommer skærm med en fin opløsning i grafikken.

Top-sikkerhed

Der er vel alle de assistentsystemer, man kan forestille sig – eksempelvis adaptiv fartpilot – med tilpasning af hastighedsgrænser – active brake assist, active parc assist, bakkamera, nødbremse og blindvinkelassistent.

Der er også ”Head Up Display,” regnsensor og MBUX infotainment system.

Let at køre

På vejen kan man også vælge imellem forskellige køremåder som sport og individuel.

Og i byen kan man indstille rekuperation i tre tempi – så man næsten kan køre den 2,4 tons tunge bil på speederen alene.

Men man skal vænne sig til de mange knapper på rattet, hvor man bl.a. indstiller adaptiv fartpilot. 12 tommer skærmen er til gengæld let at gå til.

Super komfort

Sæderne er med alcantara-betræk med læderkanter – i sportsudformning – med elektrisk indstilling, så man sidder godt bag rattet. Dertil 4-vejs lændestøtte.

Køreegenskaberne er fine, når man skal på langfart – men den tunge og høje bil er ikke den mest velegnede til sportsvognskørsel.

Man får dog hjælp af en komfortaffjedring. Frihøjden er 15,8 cm.

Tekniske data Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic:
Motor: 4 cyl. twin-turbo diesel hybrid. Euro 6d.
Miljø: AdBlue.
Slagvolumen: 1.993 ccm.
Ydelse system: 333 hk.
Moment: 750 Nm. v. 1.800-2.900 omdr.
Elmotor: 136 hk/440 Nm.
Batteri: 31,2 kWh.
Dieselmotor: 197 hk/440 Nm.
Officielt forbrug: 250 km/l.
Gennemsnit/testforbrug (instrumenter): 12,9 km/l.
CO2 udledning: 10 g/km.
Rækkevidde WLTP: 127 km.
Opladning AC: 11 kW – DC: 60 kW
Dieseltank: 62 liter.
Topfart: 219 km.
Accelleration 0-100 km/t: 6,4 sek.
Gearkasse: 9G-Tronic automatgear.
Træk: 4×4 (4Matic).
Dæk: Michelin Pilot Alpin 5 SUV.
Dæk – for-bag: 235/55 R19 – 255/50 R19.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 860/80 mm.
Varerum ca: 1.400 liter.
Frihøjde: 15,8 cm.
Vendediameter: 11,8 m.
Trailervægt m. bremser: 2.000 kg.
Køreklar vægt: 2.415 kg.
Totalvægt: 2.920 kg.
Lasteevne: 505 kg.
Akselafstand: 2.890 mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Basispris hvide plader: ca. 867.000 kr.
Ekstraudstyr i testbil: ca. 200.000 kr.
Pris gule plader testbil: ca. 700.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk