Volkswagen var måske ikke først med elektriske biler – bygget som elbiler fra bunden – men nu har fabrikken lagt sig i overhalingsbanen og tilbyder en meget lang rækkevidde.

Det gælder således den nye ID.4, som netop er lanceret herhjemme. Den kører med stort 77 kWh batteri op mod 518 km – mens den med 55 kWh batteri kører 343 km.

Bilens skalérbare platform, MEB, er identisk med den, som vi finder i ID.3. Akselafstanden er også den samme – men udhænget er større i ID.4 – så bl.a. pladsen til godset er større end i ID.3.

El-pendant til Tiguan

Med ID.4 er der tale om en SUV-model, der kan opfattes som el-udgaven af fabrikkens mest solgte bil – Tiguan. Det er også en ægte SUV, fordi den i maj måned kommer i en GLX udgave med 300 hk, firehjulstræk og automatisk spærredifferentiale.

ID.4 er både længere og lavere end Tiguan – og har indfældede dørhåndtag. Så der er en luftmodstandskoefficient på 0,28 Cw, for det er vigtigt i en elbil. ID.4 har dertil en frihøjde på 163 mm – så den klarer også en markvej.

Senere følger en coupé og nok en cabriolet – samt en større ID.5 version. I 2023 kommer en ID-model med 700 km rækkevidde – og i pipeline er en opladningstid, der svarer til at tanke en benzinbil.

Otte udstyrsversioner

I 2025 kommer så en mini-ID bilmodel. En ID.6 kan måske mere være påtænkt det amerikanske marked.

ID.4 fås i ni udstyrsudgave fra begyndelsen: City, Style, 1st, Life, Business, Family, Tech, Max og 1st Max.

De kan allerede nu ses hos landets VW-forhandlere og kan også bestilles.

Klar med ID.4 Van

Importøren er også klar med en Van-udgave, og det giver god mening, for fabrikkens kommende elektriske ID.Buzz og ID. Buzz Cargo varebil, bliver først præsenteret til næste år.

Imens kan man så købe både ID.3 og ID.4 som Van.

Man sparer dog kun momsen som virksomhed, for der er ikke afgifter på elbiler under 400.000 kroner.

Priserne på ID.4

ID.4 koster mellem 320.000- og 445.000 kroner, hvortil så kommer diverse udstyr så som trækkrog til 7.000 kroner og specialfarver til 4.700 kroner. Faktisk er det nok en grå nuance, der er standard.

256.000 kroner skulle basisprisen ex moms så være for en ID.4 varebil med 52 kWh batteri – og 100.000 kroner mere for topmodellen 1.st Max. Hertil kommer så ombygning til Van – så måske en startpris på 270.000 kroner ex moms er realistisk. Det vil vi inden længe kunne melde ud.

Pressechef Thomas Hjortshøj fra den danske importør meddelte ved et pressemøde forleden, at det er de dyreste udgaver, som kunderne mest efterspørger – som det også var tilfældet med ID.3. Men uden afgifter får man jo også mest for pengene i de dyre udgaver.

Trailer op til 1.200 kg.

Meget positivt er, at bilen må trække en trailer. Trailervægt alt efter udgave er mellem 1.000- og 1.200 kg. Der er tagræling – med max belastning på 75 kg. Dertil fodbetjent, elektrisk bagklap. Vi målte en læssekant udvendig på 770 mm – indvendig på 40 mm.

Importøren har et partnerskabsaftale med el-købmand Clever, så man får en elboks i carporten for kun 2.500 kroner mod normalt 7.500 kroner, men fortsat med et abonnement på 750 kroner pr. måned.

Det store batteri kan lade med 125 kW – det lille med 100 kW. Så på ét minut kan man lade ned til 10 km – og på et kvarter kan man lade 150 km.

Motorbremse med B funktion

Vi kan også nævne motorbremse i to niveauer – med B funktion som kraftigste, hvor man kan køre igennem byen uden at anvende fodbremsen – hvor bilen samler strøm op samtidig (rekuperation).

Garantien for bilens elektriske komponenter er otte år eller 160.000 km Ellers er fabriksgarantien to år.

Endelig kan vi nævne fem års service- og reparationsaftale op til 100.000 km.

Lille vendediameter

VOTY.dk har prøvet den nye ID.4 i både 1.st og 1.st Max – sidstnævnte med bl.a. adaptiv affjedring, mens førstnævnte har standard affjedring.

Adaptiv affjedring betyder bl.a., at man ikke så meget mærker de 500 kg., som batterierne vejer, så meget på en ujævn vej.

Bilen er letkørt. Vejgrebet opfatter vi stabilt og fast – og med teknikken bagest sammen med baghjulstrækket har den fået en lille vendediameter. Styretøjet er også præcist – og så er der jo faktisk tale om en helt lydløs bil.

Gode præstationer

Som elbiler generelt har ID.4 fine præstationer – den når med 204 hk 100 km/t på 8,5 sekunder og har en opgivet topfart på 160 km/t. Momentet er på 310 Nm. Man kan vælge imellem eco-, komfort- og individuel køre-mode.

Sikkerhedsniveauet er højt – med travel assist, som omfatter standard adaptiv fartpilot og linjevogter. Dertil nødbremse, bakkamera med bird-view (ekstra), regnsensor og automatisk betjening af nærlys.

God komfort

Man sidder højt og rart bag rattet i de velformede sæder, der har læder-look – men der er ikke tale om skind fra dyr.

På ratstammen sidder en 5,3 tommer skærm (med bilens fart og rækkevidde), der følger med op og ned, når ratstammen indstilles.

Midt i instrumentbrættet har vi så bilens touchscreen med navigation – på 10 tommer i de billigere udgave og på 12 tommer i de dyreste udgaver.

Med stemmestyring

Bilen kan betjenes med stemmestyring, der virkede delvist – jeg sagde f.eks. ”kort” – og så kom kortet frem, men da jeg sagde en adresse, så reagerede systemet ikke.

Alle ID.4 er i øvrigt on-line. Der sker over-the-air opdatering hver 12. uge. Seneste version software hedder 2.1.

LED lygter for og bag

Fra udstyret i testbilerne kan vi nævne fire stk. usb stik (c-versioner), LED forlygter (LED Matrix på topudgave), LED lygter bag, fast glastag med el-gardin, head-up display (topudgaver), op til 21 tommer alufølge – hvor 18 tommer er standard i basisudgaven.

Der er god aflæggeplads i kabinen – og klimaet er rart.

Bilen har standard elektrisk varmepumpe, så man ikke bruger så meget strøm – og så kan man f.eks. forvarme bilen via en app på mobiltelefonen.

Fakta VW ID 4:
Ydelse: 148- til 204 hk.
Ydelse batterier: 52-77 kWh
Rækkevidde: 343-518 km.
Opladning lynlader: Op til 125 kW.
Batterivægt 77 kWh: 500 kg.
Trailervægt: 1.000-1.200 kg.
Frihøjde:1.630 mm.
Læssehøjde ind/udvendigt: 40/770 mm.
Moment 77 kWh: 310 Nm.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Topfart (fabrik): 160 km/t.
Køreklar vægt: 2.072 kg.
Akselafstand: 2770 mm.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Fabriksgaranti: 2 år.
Dimensioner: 4.580 x 1.850 x 1.640 mm.
Ladeboks hjemme (Clever-VW aftale) 2.500 kr.
Claver-aftale pr. md. 750 kr.
Priser personbil: 320.000-445.000 kr.
Priser Van (ca.) ekskl. moms: Fra 270.000 kr. inkl. ombygning.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk