”VULe Partagés” hedder et nyt forsøg med elektriske delevarebiler i anden- og tredje arrondissement i Paris. Frit oversat: Vil du dele.

Delebilerne placeres på seks steder i bydelen Montorgueil. Bliver det en succes, vil forsøget blive udbredt til flere områder i Paris.

Miljø- og energi-agenturet ADEME står for finansieringen på 500.000 euro (ca. 3,8 mio. kr.).

Cirka 6.000 kr. pr. måned
Deltagere skal betale cirka 800 euro om måneden (6.000 kr.)  mod normalt 2.000 euro (15.000 kr) i udgifter, som det koster til en normal varebil inklusive alle udgifter – ifølge et par af de første 25 deltagere (en VVS mester og ejeren af en vinbar).

Projektet er lanceret kort efter indførsel af nye færdselsregler for på forurenende køretøjer i den franske hovedstad. 80 pct. af drivhusgasserne stammer fra godstransport, oplyser bystyret.

PSA og Renault
*PSA Group (Peugeot/Citroën) stiller de otte biler til rådighed. Dertil kommer en Renault Kangoo Z.E. i køleudgave fra virksomheden Semmaris og en brintbil fra Symbio FCell.

Bilerne fra PSA er Peugeot Partner Electricque og Berlingo Electricque. Bilerne har plads til tre personer på førersæde og bænkesæde – og med hurtigladning tager det en halv time at lade bilerne 80 pct. op.

Ønsker flere projekter
Projektet er en del af regionen ”Ile-de-France” – som ønsker flere projekter til “Innovation til at styrke miljøet.”

For at kunne bruge den nye service, skal handlende og andre erhvervsfolk i de to arrondissement’er i byen registrere sig on-line på websiden:www.vulepartages.fr

PSA har tilbudt elbiler siden 1995 – og i dag tilbyder man de to varebiler Partner og Berlingo – samt personbilerne Peugeot iOn, Citroën E-Mehari og Citroën C-Zero. Fra 2019 vil PSA tilbyde fire nye elbiler på markedet.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk