Med et varerum på over 1.700 liter og en trailervægt på 1.850 kg. burde den nye Renault Talisman Sport Tourer nok have gode chancer på gulpladeområdet – men efter lanceringen midt i 2016, nåede salget som Van kun op på ét eneste eksemplar.

Til sammenligning blev der solgt 401 enheder som personbil. I øvrigt er det kåret som årets firmabil herhjemme 2017. Kåret Fagforeningen Business Danmark og Jyllands-Posten – bl.a. på grund af den gode pladsudnyttelse og udstyrsniveau. Det kan være titlen kan hjælpe på salget.

Få stationcar-Vans
Nu er salget af Van-udgaver af stationcars i forvejen ikke noget stort tal – med VW Passet som bestseller med 88 Van-udgaver, efterfulgt af 28 C-klasse fra Mercedes, 27 Ford Mondeo samt 22 Skoda Octavia. Resten af biltypen ligger med et-cifrede enheder – således ni Skoda Superb og syv af både Peugeot 508 og Opel Insignia samt tre Toyota Avensis.

Ligesom for hvidplademodeller er der SUV og Crossover-modeller, der hitter som Vans. Renault sælger mange Kadjar Van – og importøren venter sig meget af den nye Scénic som Van.

Fin langtursbil
Men Talisman er en fantastisk langtursbil – og ganske komfortabel med en affjedring til den bløde side. Men køreegenskaberne er fine – også med en tur på tyske motorveje. I kraftige sving krænger den lidt, men med esc stabilitetskontrol har man ingen problemer.

Bilen, som VOTY.dk prøvede havde kun 110 dieselheste – men jeg må nok anbefale 130 hk, for den var noget bovlam på de lange bakker og ved overhalinger. Merprisen er cirka 15.000 kroner – og cirka 60.000 kroner ekstra hvis man vælger den største 160 hk diesel i topudstyret Intens. Plus moms. Billigste 110 hk med manuelt gear og Zen udstyr, som vi prøvede, koster cirka 200.000 kroner plus moms.

Massage i sædet
Man sidder rigtig godt i de sporty sæder, der dog ikke har trinløs ryg med rulle. Men man kan få massage i sædet. Der er også varme i sæderne – og nævnes skal også to-delt midterarmlæn, alufælge, læderrat, navigation, 2-zone klima, fartpilot, nøglefri start og stop/start system.

Udover det store varerum er der god aflæggeplads i kabinen – både i midterkonsol, under gulvet og i det aflåselige handskerum.

Nødbremsesystem er ekstra
Sikkerheden omfatter esc stabilitetssystem, linjevogter, antispin, gardin airbags, skiltegenkendelse, regn- og lyssensor, tågelygter med statisk kurvelys, LED kørelys og hill start assist.

Desværre er AEBS-nødbremsesystem og ACC først standard på Intens modeller – men en sikkerhedspakke med AEBS og afstandskontrol kan tilkøbes til basismodellen for ca. 7.000 kr. plus moms. Og det bør man ofre.

Nævnes skal også bilens multimediesystemer så som R Link2 infotainment, Bluetooth, to USB stik, 7 tommer touchscreen og 12 volt stik for og bag. Et panorama-elsoltag koster ca. 7.500 kr. plus moms.

Fakta Renault Talisman ZEN 110 DCI:
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 110 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.750 omdr.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: ventilerede skiver/skiver. Esc/ABS.
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,2 sek.
Gennemsnitsforbrug: 27 km/l.
CO2 udslip: 98 g/km.
Trailervægt m. bremser: 1.850 kg.
Køreklar vægt: 1.502 kg.
Nyttelast: 571 kg.
Pris ekskl. moms: Ca. 200.000 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk