Toyota var længe om at komme ud af starthullerne, når det gælder elektriske køretøjer – og den første bz4X havde en række børnesygdomme, som dog nu ser ud til at være løst.

I hvert fald er bilen helt oppe på toppen af salgslisterne – og kommunerne har i stor stil taget den til sig som bilen for bl.a. sosu-assistenterne, der også får en meget komfortabel og velkørende bil.

Forbedret bz4X

Nu går udviklingen til gengæld hurtig – og en ny forbedret bz4X er på trapperne med valg imellem 167- og 224 hk og en batteripakke på 57,3 kWh.

Vælger man modellen med firehjulstræk med motor på begge aksler, er der 343 hk og batteripakke på 77 kWh. Den må endda trækker en trailer på 1,5 tons.

Elbilen C/HR+

På vej er også en elektrisk udgave af C/HR med tilføjelsen af et ”+” efter betegnelsen.

En bil, der skulle være helt ny – og derfor kun har betegnelsen som fællesnævner med den nuværende C/HR. Teknikken skulle været hentet fra netop bz4X.

Desuden præsenterede Toyota for nylig en elektrisk, 2-personers elbil – som kun er beregnet til bytrafik.

For- og firehjulstræk

Til slut skal vi nævne en lille SUV kaldet Urban Cruiser – en navn, som Toyota tidligere har brugt i en lille benzinbil. Her står Danmark til at få den som et af de første europæiske lande.

Den mindste batteripakke på 49 kWh kan udelukkende vælges med forhjulstræk. Her får man en elbil, der yder 144 hk med en forventet rækkevidde på ca. 300 km (WLTP).

Vælger man den store batteripakke på 61 kWh, får man også valget mellem forhjuls- eller firehjulstræk.

Teknisk set

Den forhjulstrukne udgave med den store batteripakke yder 174 hk og har en forventet rækkevidde på ca. 400 km. 4×4 udgaven yder 184 hk og elmotorer på både for- og bagakslen. Her er den forventede rækkevidde ca. 350 km.

Blandt standardudstyret skulle være varmepumpe, så man ikke tærer for meget på batteriet – samt forvarmning af batteriet og en bedre mulighed for opladning. Dertil lang rækkevidde (op til næsten 600 km).

Toyota Urban Cruiser produceres i tæt samarbejde med Suzuki, som også bygger begge biler. Suzuki kalder deres bil for Vitara Electric.

Fortsæt med hybrid

Vi kan håbe, at Toyota fortsat vil tilbyde hybridbiler, der er lettere at håndtere for mange.

Det har de gjort siden 1997 med Prius modellen. Og herhjemme er Yaris hybrid nærmest folkeeje – og populær som Van (service- eller pizzabil).

Elektriske erhvervsbiler

Toyota har i øvrigt forsket længe med alternativ energi – og er langt med brintbiler og brint-erhvervsbiler.

Også den stærke pick-up Hilux er vist med såvel brint- og eldrivline – som prototyper, selv om det jo nok er dieseludgaven, der vil trække flest af Europas kunder mange år endnu.

Når det gælder erhvervskøretøjer arbejder Toyota her i Europa sammen med Stellantis-koncernen (Peugeot med flere) – og har herhjemme stor succes med deres Proace varebiler i flere størrelser.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk