Linfox, en international transport- og logistikvirksomhed med hovedkontor i Australien, har bestilt 30 tunge elektriske lastbiler hos Volvo Trucks.

Dette er den hidtil største ordre på batterielektriske lastbiler i Australien.

Bygges i Australien

Ordren falder sammen med produktionsstarten af elektriske lastbiler på Volvos Wacol-fabrik i Brisbane i løbet af 2026, hvor nogle af Linfox-lastbilerne vil blive samlet.

Det betyder, at elektriske Volvo-lastvogne vil blive bygget på fem fabrikker – tre i Europa, en i USA og en i Australien.

Over hele verden

Volvo Trucks’ ledelse udtaler, at ordren på 30 Volvo-elektriske lastbiler er et bevis på Linfox’ tillid til Volvo Trucks og til nul-emissionstransport som en levedygtig løsning her og nu.

“Vores forpligtelse til at begynde at bygge elektriske lastbiler i Australien viser vores tillid til denne teknologi og betyder, at vi kan tilbyde et udvalg af specialbyggede elektriske lastbiler over hele verden,” siger Roger Alm, præsident hos Volvo Trucks.

Ordren fra Linfox omfatter 29 Volvo FH Electric og én FM Electric. Virksomheden bestiller samtidig også i alt 195 Volvo FH- og FM-lastvogne med konventionelle drivliner.

5.000 enheder leveret

“Linfox er glade for at samarbejde med Volvo og lede bæredygtig logistik i Australien. Yderligere elektrificering af vores flåde sætter standarden for os og vores kunder og hele branchen,” siger Peter Fox, bestyrelsesformand for Linfox.

Volvo Trucks er en global leder inden for elektrisk lastbil-transport og har solgt mere end 5.000 elektriske lastbiler til kunder i 50 lande.

Otte el-udgaver

Volvos nuværende udvalg af elektriske lastvogne består af otte modeller, der er skræddersyet til at imødekomme en række transportbehov, herunder by- og regionaldistribution samt entreprenør- og affaldshåndtering.

I 2024 havde Volvo en segmentandel inden for elektrisk i Europa på 47 pct. (tunge lastbiler på 16 tons og derover), og virksomheden havde også en førende andel inden for elektrisk kørsel i Nordamerika.

Trevejs strategi

Volvos trevejsstrategi mod nul-emissionerVolvo Trucks driver CO2-nedsættelse af transporten frem for at nå sit mål om netto-nul-emissioner inden 2040 ved hjælp af en trevejs teknologistrategi.

Denne tilgang er bygget på batterielektriske og brændselscelleelektriske samt forbrændingsmotorer (ICE), der kører på vedvarende brændstoffer.

De vedvarende brændstoffer handler om grøn brint (produceret ved at spalte vand til brint og ilt ved hjælp af vedvarende elektricitet) – samt biogas (Bio-LNG)/biodiesel og HVO (hydrogenbehandlet vegetabilsk olie).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk