En elektriske Ford Transit Custom sat op til motorsport lyder som to modsat rettede mål – men den er en del af programmet på Fords kommende MS-RT trim, som indføres både på Custom kassevogne og Ranger pick-up.

Bilerne kommer også til Danmark senere i år – uden at der er afgivet løfte om et nærmere tidspunkt. Og priserne er heller ikke meldt ud.

Ford har tidligere tilbudt sportsudgaver af deres erhvervsbiler – faktisk i mange generationer. Altid inspireret af motorsporten, hvor Ford siden tidernes morgen har været aktiv – både i rallies og baneløb.

Speciel samlefabrik

Custom-modellen i MS-RT trim fås over hele linjen – som nævnt i eludgaven med 285 hk, som plug-in hybrid med 239 hk og dieseludgaven med 170 hk. Ranger-modellen får 240 hk pakket ind i 3-liters turbo-diesel motoren.

Custom bygges normalt i Tyrkiet og Ranger i Sydafrika – men så er det, at bilerne, der er udvalgt til MS-RT set-up sendes en tur til England, hvor Ford Pro’s udviklings-team med designere og ingeniører holder til.

I Dagenham er der opbygget en samlefabrik i miniformat med halvanden malelinje og to parallelle produktionslinjer, hvor de nye fede erhvervsbiler så ser dagens lys.

Sammen med rallyteam

Til at hjælpe har man allieret sig med MS-RT teamet og M-Sport, som bygger Fords rallybiler. MS-RT står faktisk for M-Sport Road Technology.

”Vi er meget glade for at kunne tilføje MS-RT-modeller til vores Ford Pro-modelprogram. Dette er en spændende mulighed for både vores forhandlere og kunder, der ønsker en varebil, hvor de samtidig sender et klart budskab om deres virksomhed,” siger Hans Schep, general manager, Ford Pro Europe.

Stadig god plads til godset

Der er ikke sparet på brede fælge, spoilere og sideskørter – ligesom kabinen syder af motorsport.

Men i udviklingen af bilen har det været afgørende at bevare så mange af varebilens egenskaber som muligt – bl.a. med et maksimalt varerum på op til 6,8 kubikmeter og 1.124 kg maksimal nyttelast.

Bredere sporvidde

Transit Custom MS-RT har blandt andet 50 mm bredere sporvidde, eksklusive 19 tommer alufælge med Goodyear Eagle Sport-dæk i størrelse 235/45 R19, en aerodynamisk kofanger med integreret spoiler, sportssideskørter og en bagkofanger med integreret diffuser.

Bilen har desuden en racerinspireret og aerodynamisk hækspoiler med optimeret luftstrøm takket være avancerede computersimuleringer. Den er designet med en splitfunktion på vans med sidehængslede bagdøre.

Sportssæder

I kabinen er der nye ergonomiske forsæder i kunstlæder med ruskind og sidestøtte, som har MS-RT-logoer indgraveret og blå syninger.  De blå syninger komplementerer blandt andet varebilens sportsrat i samme stil.

Dette gælder både Transit og Ranger MS-RT.

Den elektriske E-Transit Custom MS-RT fås med 285 hk, hvilket gør den til den mest kraftfulde Transit Custom til dato.

Forskellige ydelser i eludgave

For at optimere energieffektiviteten er forskellige køre-modes også tilgængelige. De neddrosler ydelsen under kørsel – så det ikke altid går op i race.

For eksempel køretilstanden ”normal” – hvor den yder 218 hk – eller ”Eco,” hvor den yder 136 hk.

Diesel-versionen kommer med en 2,0 liters Eco-Blue dieselmotor med som nævnt 170 hk, en otte-trins automatgearkasse – og med for- eller firehjulstræk.

Alle varianter kommer desuden også med bremsekalibre i samme blå signaturfarve som er anvendt indvendigt i kabinen på bilens sæder og rat.

Som standard medfølger bl.a. to-zoners klimaanlæg, bakkamera, fartpilot, parkeringshjælp og  hastighedsbegrænsning.

Ford Ranger MS-RT

Ford Ranger MS-RT har en 3,0 liters V6 dieselmotor og 10-trins automatgear, 240 hk, 600 Nm, det nye e4WD-firehjulstræk og 3.500 kg anhængervægt.

Bilen har også sideskørter og en markant kofanger med integreret diffuser). Bagklappen og taget har udover MS-RT-logoet også spoilere.

Dertil kommer 21” ”Diamond Cut” alufælge monteret med lavprofil 275/45-R21 dæk. Det er de største hjul, der nogensinde har været tilgængelig til en Ranger.

3,5 tons på krogen

Ranger MS-RT har uændret trækkapacitet og lasteevne – bl.a. 3,5 tons på krogen i dieseludgaven.

Der er monteret nye støddæmpere, et ændret baghjulsophæng, 40 mm bredere sporvidde og 40 mm lavere højde for at give bedre vejgreb – men det vil så gå ud over off road egenskaberne.

I kabinen finder man en 12 tommer touchscreen med Fords SYNC4A infotainment-system med navigation, to-zoners klimaanlæg, parkeringssensorer foran og intelligent adaptiv fartpilot.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk