Efter en lang periode med lave salgstal for varebiler, er salget på vej op. I januar måned fortsatte væksten i varebilsalget således fra fjerde kvartal af 2023.

Der blev indregistreret 1.943 varebiler i januar i år – mod 1.572 i januar i fjor – det er 23,6 procent flere varebiler.

Dog faldt antallet af elektriske varebiler, hvilket muligvis skyldes, at det højere bundfradrag i registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer fra finanslovsaftalen, først trådte i kraft 1. februar.

Færre el-varebiler

Hos De Danske Bilimportører (DBI) anser man det for meget positivt, at 2024 begynder med fremgang i varebilsalget – efter et år med stor ustabilitet.

”Det er til gengæld ærgerligt, at andelen af elektriske varebiler ikke er så høj, som den kunne have været, hvis der ikke havde været et midlertidigt fald i bundfradraget,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for DBI.

I januar steg andelen af nye dieseldrevne varebiler med 3,7 procentpoint, når man sammenligner med januar 2023. Sidste år udgjorde diesel som drivmiddel 75,6 procent af de nyregistrerede varebiler, hvilket i januar 2024 steg til en markedsandel på 79,3 procent.

Bremser grøn omstilling

Andelen af elektriske lastbiler var mindre i januar 2024 end i januar 2023. Det skyldes, at de midler, som politikerne afsatte til indkøb af elektriske lastbiler i finansloven, ikke er effektueret endnu, hvilket bremser den grønne omstilling.

Der var også fremgang i antallet af nye lastbiler, for i januar blev der indregistreret 415 nye lastbiler i Danmark mod 307 januar i fjor. Det svarer til en fremgang på 35,2 procent.

Men den elektriske andel faldt også blandt lastbilerne, hvilket ifølge DBI kan hænge sammen med, at vognmændene venter på, at støtten til indkøb af elektriske lastbiler, der var en del af finanslovsaftalen, bliver effektueret.

Holder sig tilbage

I finanslovsaftalen blev politikerne enige om at afsætte midler til at fremme udrulningen af elektriske lastbiler, men de penge er stadig ikke kommet ud og arbejde, som man udtrykker det hos DBI..

”Nogle vognmænd holder sig tilbage, fordi de ved, at støtten kommer. Det betyder, at andelen af nye, elektriske lastbiler er mindre end den kunne have været i januar – og det bremser den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig.

Han opfordrer samtidig til, at projektet kommer i gang hurtigst muligt.

Mange nye busser

I januar blev der indregistreret 77 busser, hvilket var hele 45 flere end i januar 2023, hvor der blev indregistreret 32 enheder.

Det betyder, at antallet af nye busser steg med hele 140,6 procent. Dog skal der, som altid, tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder, og at salg ofte sker i større partier.

Derfor er analyserne baseret på et lille datasæt, der er præget af store udsving fra måned til måned.

Top 10 varebilsalg i januar 2024:
Mercedes-Benz Sprinter 217 enheder
Ford Transit Custom 201 –
Volkswagen Transporter T6.1 – 136 –
Ford Transit 2 tons 121 – (heraf 13 el).
Mercedes-Benz Vito 114 – (heraf 9 el).
Renault Trafic 104 –
Volkswagen ID.Buzz  92 – (alle el).
Toyota Proace  88 – (heraf 8 el).
Iveco Daily 60 – (heraf 1 el).
Renault Master 55 –

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk