I Norge skal forbrugerne senest om tre år tvinges til at køre i elvarebiler frem for varebiler på benzin og diesel.
Det er konklusionen i en ny rapport fra det norske Statens Vegvesen og Miljødirektoratet.
Rapporten fremhæver både en øget engangsafgift og fjernelse af momsfradrag for fossile varevogne som mulige midler.
Det skriver mediet Bil24.no.
Foreløbigt et forslag
Sådanne indgreb vil fordyre f.eks. dieselvarebiler og dermed tvinge varevogne til at skifte til el. Det er metoder, der foreslås i betænkningen, så der er ikke truffet nogen beslutning.
Oprindeligt var målet, at alle nye varevogne allerede næste år skulle være elektriske. Det anses for urealistisk, så derfor foreslås målet nu skubbet til 2027.
I september i år blev der indregistreret 1.900 varebiler i Norge – og kun 23 pct. var elektriske, viser tal fra Norsk Vejtrafikinformationsråd (OFV).
Flere støtteordninger
OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen peger på, at kunderne ønsker flere incitamenter og støtteordninger – som har været en succes med borgernes omstilling til elektriske personbiler.
Her nævnes bl.a. national støtte til etablering af ladeinfrasfruktur samt fritagelse for forskellige afgifter til veje og færger samt særlige vejbaner til elektriske varebiler.
Begge organisationer er bekymrede overfor den langsomme omstilling. Men Statens vegvesen er klar over, at der skal gøres noget.
Mål klaret af el-personbiler
“Vi nærmer os salgsmålet i 2025 for personbiler. Nu skal vi fremskynde overgangen til nul-emissioner for varevogne. Vejtransportens bidrag til klimamålet i 2030 afhænger af erhvervstransporten,” siger vej-direktør Ingrid Dahl Hovland i rapporten – ifølge Bil24.no.
I rapporten peger Statens Vegvesen på, at det er nødvendigt med en slags værktøjskasse – for at skabe løsninger for bl.a. investeringsomkostninger og andre barrierer – og mulige tiltag for elektriske varebiler.
Teknologien er på plads
Den norske miljødirektør Elen Hambro peger i rapporten også på, at bilproducenterne i dag har teknologien for el-varebiler på plads.
Imens forsøger importører af elvarebiler at lokke kunderne til med særlige rabatter. Men hos bl.a. importøren af Maxus varebiler i Norge er man utilfredse med, at der er fjernet økonomiske incitamenter.
”Det gælder bl.a. støtten fra den statslige energifond ENOVA på op til 50.000 norske kroner, som blev fjernet sidste sommer,” forklarer salgschef Mathias Ottersen, Maxus Norge, til Bil24.no.
Nu er spørgsmålet så, om den norske rapport vil danske politikere noget at tænke på.
–
Forslag i rapporten:
• En forhøjelse af engangs-registreringsafgiften for alle fossile varevogne svarende til 50 pct. af registreringsafgiften for personbiler i 2025 – og 100 pct. af registreringsafgiften for personbiler i 2027.
• Afskaffelse af retten til momsfradrag for varevogne og indførelse af momsfritagelse for nulemissions-varevogne.
• National støtteordning for etablering af opladningsinfrastruktur.
• Indførelse af brugerfordele for nulemissionsvarevogne, f.eks. national fritagelse for vejafgifter og færgetakster.