Hos entreprenør Tom Olsen ApS i Nakskov spekulerede man ikke over, at en brugt Iveco Daily havde kørt 940.000 kilometer i sit første ”liv” som kurérbil, hvor den kørte flyreservedele rundt i Europa.

Det er fem år siden, at dem dengang fem år gamle Daily 2006 blev anskaffet – og man kunne jo bare skifte motor, hvis der opstod problemer med den. Men det har ikke været tilfældet – for på den seneste fem år har den 170 hk Daily kun kørt knap 60.000 km.

Knap nok udenfor Lolland
I stedet for travle ture på Europas motorveje, bevæger bilen sig stort set ikke udenfor Lolland-Falster. Kurér-tilværelsen er skiftet ud med entreprenørkørsel med en tung trailer.

Nakskov-firmaet har seks medarbejdere, der bl.a. beskæftiger sig med at grave kabler ned. Indehaver er Hanning Sidor og en kompagnon.

Bilen kører således ikke så mange kilometer. Til gengæld kører den med en trailer på 750 kg, der eksempelvis kan laste gravemaskiner på 2,5 ton plus blandt andet skovle og brændstof, så traileren kommer op på en totalvægt 3,5 ton. Så hvis det ikke er mange kilometer, den hver dag må slide med, så er det en tungt lastet trailer.

Kabelarbejde på Askø
”Vi opererer fortrinsvis på Lolland, men vi kommer en gang i mellem over på Falster, siger Henning Sidor.

Han kan fortælle, at han og makkeren sidste år bl.a. udførte kabelarbejde på Askø.
”Det blev ikke til ret mange kilometer den sommer, siger han.

Henning Sidor kan sidde og se på speedometeret og konstatere, at der er cirka 3.500 kilometer til, at det skifter til en million kilometer.

”Motoren skal nok klare de sidste knap 2.500 km op til den første million,” siger Henning Sidor.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk