2015 blev en ny understregning af Renaults stærke position på verdens varevognsmarkeder.
I Europa øgede Renault således salget med 29.000 enheder sammenlignet med 2014, og blev for 18. år i træk, det mest solgte mærke i Europa.

Sidste år øgede Renault Group sit salg med 12,4 procent trods det, at markedet globalt faktisk gik 6,3 procent ned. I Europa alene steg salget med 16,9 procent.

Det svarer til et salg på i alt 29.000 ekstra varevogne i 2015 sammenlignet med 2014. I alt blev der på verdensplan solgt 387.000 Renault varevogne.

Voksede på alle markeder
I Europa voksede Renault på alle markeder – også i Danmark – hvor man nåede en rekord med 12,8 procent markedsandel. Eller i alt omkring 4.300 varebiler mod 3.000 året før.

I 2009 var Renault herhjemme helt nede på at sælge 650 varebiler. I Danmark er det Trafic med 60 procent stigning og Master med 95 procent stigning, der trækker det store læs, men også Kangoo er kommet stærkt tilbage.

Kigger man ud i Europa er det samme tendens. Både Trafic, Master og Kangoo gør det godt, og medvirker til at cementere stillingen som den største varevognsproducent. I Frankrig, hvor Renault har exceptionelle 33 procent markedsandel, topper både Trafic, Master og Kangoo hvert deres segment.

Sælges i 112 lande
Uden for Europa blev der solgt i alt 92.400 Renault varebiler, og Renault varebiler sælges i 112 lande og produceres på tre kontinenter.

Hovedproduktionen er i Frankrig, hvor man på fabrikken i Batilly producerede 126.575 biler – inklusiv dem, som man producerer for Renaults partnere (Opel/Vauxhall (GM) og alliancepartner Nissan). Men hvert andet minut ruller der en fabriksny Master af samlebåndet i Batilly.

På Sandouville fabrikken blev der produceret 93.000 nye Trafic og Vivaro. Og i år kommer en ny model på båndet, da man skal producere en ny varebil – baseret på Trafic.

Fiat Scudo afløser
Det drejer sig om afløseren for Fiat Scudo, som hidtil har været produceret af PSA – Peugeot-Citroën – på deres fabrik i nordfranske Valanciennes. PSA har fået en ny partner i stedet for Fiat i form af japanske Toyota. PSA producerer nu Proace-modellen sammen med Peugeot Expert og Citroën Jumpy.

På Renaults fabrik i Maubeuge blev der i fjor i alt produceret 151.000 Kangoo og Mercedes-Benz Citan – en øgning på ni procent i forhold til 2014.  

Desuden produceres der Kangoo i Argentina og Master i Brasilien. I Afrika – nærmere bestemt Marokko – er der rift om Dacia Dokker van, der produceres i Tanger. I 2015 øgede man salget af denne bilmodel med 28 procent til i alt 71.000 biler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk