Transportfirmaerne arbejder i et stadig mere krævende miljø, klemt mellem hård konkurrence og mærkbare restriktioner. Forventningerne til sikkerhed, hurtighed, effektivitet, pålidelighed og omkostningsbesparelser er betydelige.

Hver en krone tæller. Som markedet ser ud, er en krone sparet på dækkene en krone i ekstra fortjeneste til transportfirmaet.

Derfor lanceres nu Michelin Tire Care, som består af tre digitale tjenester skræddersyet til transportfirmaernes behov.

Praktisk app
Til små transportfirmaer, der outsourcer vedligeholdelsen af dækkene, tilbydes i dag TireLog- en enkel og praktisk app på mobilen til vedligeholdelse og kontrol.

Til større flåder med eget værksted til vedligeholdelse kommer snart iCheck – det forudseende diagnoseværktøj. Det lanceres i Danmark i år.

iManage er en onlineovervågning af alle dækomkostninger. Den lanceres også herhjemme i år.
TireLog er en gratis app til smartphones (fås til Apple eller Android), som gør det muligt for mindre transportfirmaer nemt kan følge deres dæk.

SMV virksomheder
Transportfirmaer med færre end 20 køretøjer repræsenterer 50 procent af Europas vognmandsvirksomheder. Overvågning og dækkontrol foregår i dag i vidt omfang manuelt og er hverken automatisk, pålideligt eller hurtigt. TireLog giver vognmanden hurtig og regelmæssig information om dækkene.

Med Appen får vognmændene mulighed for hurtigt og sikkert at træffe beslutning om dækkene på deres vognpark, selv når den kun består af få køretøjer.

TireLog betyder tidsbesparelse, optimering af vedligeholdelsesplanlægning, mønsteropskæring, regummiering og dækskift.

Sammenligning af dæk
Der er tale om en forenklet beslutningsproces, hvor man kan sammenligne dækmærkers præstationer. Systemet kan downloades på elleve sprog fra Google Play og App Store. I de nordiske lande er engelsk og finsk til rådighed.

Michelin samarbejder med transportfirmaerne for at analysere deres måde at arbejde på, identificere deres behov og udvikle innovative tjenester. I dag tilbyder man meget mere end bare dæk, uanset hvor højtydende de er. Man tilbyder således også transportfirmaerne en række digitale løsninger tilpasset deres forventninger.

Michelin Tire Care hjælper kunderne til bedst muligt at udnytte de ofte uudnyttede præstationer, som Michelin har indbygget i sine dæk.

Kasseres ved 4,8 mm
I Europa udskiftes dækkene, som om de var slidt op, når der gennemsnitlig er 4,8 mm mønster tilbage, selv når kravene til mønsterdybden er 1-2 mm, afhængig af nationale regler. Hver mm mønsterdybde svarer til 15-20.000 kilometer for transportfirmaet. Dette viser tydeligt det antal kilometer, der går tabt.

Skønsmæssigt 15 procent af dækkenes potentielle præstationer forbliver uudnyttede. Det betyder tilsvarende et hul på 15 procent i transportfirmaets dækbudget.

At køre med for lavt lufttryk betyder – ud over øget dækforbrug – øget brændstofforbrug.
Endelig har en tredjedel af lastvognes havarier med dækkene at gøre (kilde ADAC), og at 90 procent af disse hændelser kan undgås med en effektiv overvågning af dæktrykket (kilde TMC).

Manuel kontrol
I dag foregår dækkontrollen hovedsagelig manuelt, hvilket af tidsmæssige årsager begrænser antallet af kontroller. Desuden er den information, som indsamles, hverken automatisk, pålidelig eller hurtig.

Effektiv overvågning af dækomkostningerne med digitale værktøjer indebærer derfor en  økonomisk fordel. Den digitale løsning reducerer den tid, der bruges på kontrol af dækkene.

Takket være muligheden for at spore dækkene, kender transportfirmaerne den præcise status for deres dæk og det umiddelbare behov. Det gør det også lettere at forudse bestillinger og planlægge de tidspunkter, hvor køretøjerne holder stille.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk