Scania er gået forrest i Europa med avancerede klimatests af busser og lastbiler med en ny vindtunnel, som er netop er indviet på Scanias Tekniske Centrum i Södertälje ved Stockholm.

Med den nye klimavindtunnel, som Scania kalder den, kan man teste både lastbiler og busser i fuld størrelse under de mest krævende vejr- og vindforhold.

Med den nye klimavindtunnel, som repræsenterer en investering på ca. 350 mia. kroner, kan man teste køretøjer for vejr- og vindforhold under eget tag på hjemmebane tæt ved fabrikken.

Større uafhængighed
Scania er dermed mindre afhængig af udendørs feltprøver og testkørsler under forskellige klimaforhold – fra arktisk kulde i det nordlige Skandinavien til tropisk varme i det sydlige Spanien.

Ved hjælp af den nye klimavindtunnel kan Scania desuden skabe et kontrolleret miljø til forsknings- og udviklingsarbejdet og dermed forkorte udviklingstiden for sine nye lastbiler og busser.

”Vores nye klimavindtunnel hjælper os med at udvikle endnu mere avancerede køretøjer med forbedret brændstoføkonomi og reduceret miljøbelastning. Når vi gennem avanceret design kan reducere virkningen af sne, regn og snavs på vores køretøjer i drift, vil Scanias kunder og chauffører desuden opnå et bedre førerhusmiljø og øget trafiksikkerhed, siger Harald Ludanek, der er Executive Vice President i Scania og chef for forskning og udvikling.

Fra  minus 35- til plus 50 grader
Vindtunnellen kan simulere temperaturer mellem minus 35 og plus 50 grader censius samt luftfugtighed fra 5- til 95 pct.

Klimasystemet er forsynet med små snekanoner, der kan producere forskellige typer sne og is. Sneen kan erstattes med regn af forskellige intensitet, og selv dråbestørrelsen kan varieres.

Ved at tilføje et fluorescerende kemikalie til vandet er det muligt med UV-belysning at se, præcis hvor regnvand og snavs rammer under kørslen.

Simulere op til 100 km/t
Testkøretøjerne er placeret på ruller, så teknikerne kan simulere kørsel med op til 100 km/t. Her kan enkeltkomponenter testes for modstandskraft mod gentagne varme- og kuldepåvirkninger.

Desuden testes for, hvordan regnvand og snavs løber af førerhuset, for chaufførens udsyn i regn og sne, for isdannelse på for- og sideruder, for vindstøj inde og udenfor førerhuset, samt tillige hvordan opsprøjtet snavs sætter sig på førerhus, sidespejle og dørhåndtag.

”Scanias lastbiler og busser er designet til at yde deres bedste, uanset hvilket klima de kører i. Da Scania arbejder aktivt på at levere både lastbiler og busser i nye segmenter og på nye markeder med stadig mere udfordrende klimatiske forhold, er vi nødt til at sikre, at vores køretøjer kan fungere fejlfrit under disse krævende forhold, siger Christer Ramdén, der er chef for Scanias Vehicle Performance Test.

To år undervejs
Den nye klimavindtunnel har til huse i en selvstændig, 25 meter høj bygning. Opførelsen blev påbegyndt i 2011 og afsluttet i starten af 2013, hvorefter Scania indledte omfattende tests af de komplekse klima- og vindsystemer.

Den enorme luftdyse, der sørger for fartvind på op til 100 km/t omkring testkøretøjerne, har en diameter på 3,75 meter og et areal på 13 kvadratmeter. Den forsynes med luft af en enorm blæser på taget af bygningen.

Frem for alt giver anlægget mulighed for at gentage tests med stor præcision. Scania har opmålt og dokumenteret mange vejstrækninger og klimaforhold i Europa og i andre dele af verden – og klimavindtunnellen kan programmeres til at simulere kørsel på netop disse vejstrækninger under realistiske vejrforhold.

Faktaboks: Vindtunnel kan teste for:

Ændringer i luftstrømmene omkring førerhuset ved forskellige designs
Vandindtrængning i luftindtag i kraftig regn
Visker- og sprinklerfunktion ved kørsel i regn og sne
Aircondition-anlæggets evne til at holde forruden fri for dug og is indvendigt
Risiko for tilstopning af kølergitteret ved kørsel i sne og is
Påvirkning af indeklima ved strålingsintensitet fra 400-1.100 W/m² på front, tag og sider
Tilsmudsning af førerhus, sidespejle, dørhåndtag mv. vha. fluorescerende kemikalier
Vindstøj omkring førerhuset ved kørsel i alle vindretninger
Enkeltkomponenters modstandskraft ved gentagne kulde- og varmepåvirkninger

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk