De næste to år skal to kinesiske BYD el-buser afprøver i drift på Movias net i København.
Der skal fokuseres på den mindre støj, mindre forurening og mindre CO2 udledning. Busselskaberne Arriva og City-Trafik skal stå for kørsel og service på busserne under testen.
BYD er verdens største producent af genopladelige batterier og har for et år siden etableret selskabet Denza i Kina sammen med Daimler Chrysler – et nyt selskab, der kun skal producere elektriske køretøjer. De første elbiler kører i dag i Storbritannien, og der kører flere af BYD’s elbusser i testforsøg i Europa.
Støttes af Trafikstyrelsen
De to batteridrevne busser herhjemme er et nyt initiativ i København, som støttes af Trafikstyrelsen med fem mio. kr.
”Trafikstyrelsen støtter el-bus forsøget, fordi vi finder det vigtigt at få konkret viden i forhold til kørsel i København om hvor godt batteridrevne busser virker. Og om teknologien er moden til en større satsning i et bredere perspektiv, herunder at få erfaring om bussernes rækkevidde er tilfredsstillende, om batterierne lever længe nok og hvordan økonomien hænger sammen,” siger civilingeniør Niels Frees fra Trafikstyrelsen.
.
Bredt testprogram
Forsøget med de to el-busser gennemføres i samarbejde med Movia, Københavns Kommune, DONG Energy samt busoperatørerne Arriva, City-Trafik og Teknologisk Institut, der tester batteriernes levetid. Trafikstyrelsen støtter forsøget med 5 mio. kr. fra puljen for energieffektive transportløsninger.
Busoperatørerne Arriva og City-Trafik stiller chauffører og værksteder til rådighed, og kommer til at drive én bus hver. Busserne vil blive afprøvet på forskellige buslinjer med forskellig trafik.
Forsøger grøn opladning
Opladning vil ske på tidspunkter, hvor der er mindst pres på elnettet – og hvor strømmen i reglen er grønnest.
Movia kører i dag med 1.400 busser i Københavnsområdet, og der er årligt 200 millioner passagerer.
”Elbusprojektet er et af de mange forsøg, vi støtter for at fremme den grønne transport. Vi har flere forsøg i gang med alternative drivmidler, bl.a. med gasbusser og hybridbusser, og vi støtter også forsøg med grøn transportadfærd, med godstransport og med forskellige teknologier, der kan gøre eksisterende transport grønnere”, siger civilingeniør Niels Frees.
“Green City Solution”
Kinesiske BYD gik ind i den automotive verden i 2003 og har siden øget sit engagement væsentligt med stor succes.
I 2008 gik den amerikanske investor og forretningsmand Warren Buffett ind i BYD og købte 9,89 pct. af aktierne for cirka 1,5 mia. kr. BYD er den hurtigst voksende bilkoncern i Kina.
BYD har udviklet deres “Green City Solution”, der skal ændre verdens bus- og taxikørsel fra benzin og diesel til elektricitet.