(SITGES)

Det er måske ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det – for designet er ikke ændret sønderligt – men den kendte Toyota Yaris er nu blevet opdateret endnu en gang.

Vi har prøvet den nye Yaris nær Barcelona i det nordøstlige Spanien forleden, og den er allerede klar herhjemme midt i marts.

Det vigtigste budskab er, at der kommer en overbygning til den nuværende 116 hestes hybridudgave – nu med 130 hk.

Opstrammet affjedring

Lyder ikke af meget, men det har virkelig givet bilen et boost. Drejningsmomentet i elmotoren er med 185 Nm blevet 30 pct. forbedret.

Det vil betyde, at de mange, der køber bilen som Van, kan opnå mere smidig kørsel med last.

Samtidig har fabrikken – for at kompensere på den øgede vægt på ca. 50 kg. i den tungere 130 hk model – strammet affjedringen op.

Hjælpes gennem sving

Læg dertil øget sikkerhed gennem tredje generation assistentsystemer – kaldet Toyota Safety Sense, så betyder, at man får en langt bedre og sikrere bil end hidtil. Endda med bedre køreegenskaber.

Således sørger den proaktive køreassistent at bremse bilen lidt ned, hvis man kommer for hurtigt ind i et sving – også uden fartpilot tilsluttet.

Vi prøvede systemet på meget snoede bjergveje – og det er virkelig en hjælp.

Forbedret nødbremse

VI skal af mange sikkerhedsdetaljer også nævne forbedret nødbremse, der nu også kan se motorcykler, en accelerationsbegrænser (som dog kan være irriterende, når man tror, at man kan accelerere op – men bremses af en bil i inderbanen) – og en styreassistent, der justerer styrekraften.

Iøvrigt var det ikke muligt at prøve 116 hk udgaven – som er på tæt på identisk med motoren i den nuværende Yaris, som i øvrigt klarer de fleste bilisters behov.

Klar i marts

Den nye Yaris er klar til levering midt i marts – men priserne er endnu ikke forhandlet på plads mellem fabrik og importør (som er fabriksejet). Og det gælder naturligvis også Van priserne. Så på importørens prisliste står der ud for Yaris-priser: kommer snart.

Den 130 hk udgave bliver nok en anelse dyrere – men 116 hk udgaven til gengæld nok ikke ændrer prisen ret meget. Seneste personbilspris fra januar for billigste 125 hk benzinudgave af Yaris lå på 209.000 kr. – og billigste 116 hk hybrid 234.00 kr.

Van-priserne begyndte fra ca. 150.000 kr. plus moms – plus ombygning – men man kan på nettet stadig finde en fabriksny Yaris Van benzin fra 2023 til 130.000 kr. plus moms.

Tæt på 25 km/l

Vi kørte tæt på 25 km/l i vores testforløb – og vi præsterede tillige at køre 70 pct. elektrisk.

Yaris er bl.a. populær, fordi man ikke skal lade bilen op – det klarer den selv via hybridsystemet. Fremover anvendes også opdatering af teknik over skyen (over the air).

Bortset fra den nye 130 hk maskine er topnyheden, at bilen er blevet digitaliseret – det gælder også nøglen via MyToyota app (til fem personer).

12,3 tommer touchscreen

Der er kommet en 12,3 tommer informations-display foran chaufføren og en  touchscreen på op til 10,5 tommer. Vi havde dog svært ved at aflæse navigationen på vores tur – og en dansk kvindestemme snakkede for meget og for upræcist.

I øvrigt: Stemmegenkendelse er også nyt.

En masse indstillinger sker nu (bl.a. via knapper på rattet,) så man på skærmen foran chaufføren kan koble systemer til og fra. Bl.a. alarmen, når der advarer, når der køres for hurtigt i forhold til hastighedsbegrænsningerne. Der er  forøvrigt 13 punkter, der hermed kan bladres imellem.

Toppen af listen

Vi kørte to modeller fra toppen af listen – først Premiere Edition og derefter GR Sport. Her er der tale om udgaver med topudstyr – bl.a. med mulighed for Head Up Display.

Både Premiere Edition og Executive udgaven har den nye 130 hk motor. Begge kører med 17 tommer alufælge – hvor billigere Yaris udgaver kører med 15- eller 16 tommer alufælge.

GR Sport har en noget fastere affjedring end de andre udgaver samt 18 tommer alufælge og et andet frontgitter. Interiøret er også lidt mere sporty.

Masser af udstyr

Alle hybridmodeller har e-CVT trinløst automatgear, som skifter meget blødt – om end lyden fra den 3-cylindrede maskine er noget gennemtrængende ved acceleration.

Til gengæld er bilen meget letkørt – med et super vejgreb. Vi savnede dog trinløs rygindstilling (med rulle).

Udstyret varierer meget fra udgave til udgave – men man kan bl.a. få 360 graders kamera, adaptiv fartpilot, bakkamera, regnsensor, læderrat med varme, LED forlygter, blindvinkel-alarm, 2 zone klimaanlæg, glastag og p-sensorer.

20 pct. med 130 hk

Importøren forventer at 70 pct. af salget skal ligger på bilen med 116 hk maskine, mens den nye motor vil tegne sig for 20 pct. Kun 10 pct. vil vælge den rene benzinudgave. 70 pct. vil så vælge Style udstyr, 55 pct. Executive, 10 pct. Active og fem pct. GR Sport og Premiere Edition.

Premiere Edition er i øvrigt kun en model, der sælges i begyndelsen af lanceringen (så længe lager haves.)

181 Yaris Van i 2023

I fjor blev der solgt 181 Yaris Van i Danmark – ud af 2.513 udgaver på hvide plader – de fleste i hybridudgave.

Fordelen ved benzinudgaven er dog, at den har en trailerkapacitet på 850 kg. med bremser.

Hybridmodellerne begynder med trailervægt på 450 kg. Trækkrog koster i øvrigt 12.585 kr. (med moms). I øvrigt er den indvendige læssekant ret høj.

Teknik – Toyota Yaris 130 hk Premiere Edition:
Motor: 3 cyl. Benzin/hybrid.
Drivkraft: benzin.
Slagvolumen: 1.490 ccm.
Max ydelse system: 130 hk (el: 83/benzin: 91).
Moment: 120 Nm v. 3.600-4.800 omdr.
Moment elmotor: 185 Nm.
Topfart: 175 k/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Gear: e-CVT trinløs aut. gear.
Vægt: 1.175-1.180 kg.
Varerum: 1.350 x 1.270 x 870 mm
Åbning bredde bagklap: 910 mm
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Relax-garanti: Op til 10 år/185.000 km.
Priser: Ikke oplyst.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk